Overslaan en naar de inhoud gaan

Cannes Dag 1 - door Thijs de Boer

Vandaag was de eerste dag voor de Promo & Activation jury in Cannes. Samen met 20 andere gelukkigen beoordeel ik 2125 (!) inzendingen.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Gelukkig verdelen we ons de komende 3 dagen in 4 groepen. Daar rolt de shortlist uit, die we dan met 21 mensen gaan bediscussiëren. Nog even niet aan denken. Om 9 uur zit ik in het Palais met een Braziliaan, een Engelse, een Spanjaard en een Amerikaan. Op schoot een tablet, waarop we individueel onze cijfers kunnen geven.
Er wordt niet veel gepraat. Soms lacht er iemand, meestal de Amerikaan. Maar het is lastig te zien of dat goed is of juist niet. Soms snapt iemand iets niet. Ik, zo nu en dan. Maar dat blijkt gelukkig niet al te vaak aan mij te liggen. Nee, de echte discussie zal moeten wachten tot zaterdag als het over de shortlist gaat.

related partner content for mobile comes here

In-store, daar beginnen we mee. Veel uit Japan. Veel dingen die ik niet snap, maar dat hoeft gelukkig niet. Hilarische case films, dat wel. Zou een aparte categorie moeten worden; best case film. Iets voor de festivaldirecteur, kan hij vast wat mee.
Dan volgen een paar kleinere, best aardige ideeën. Een spijkerbroeken merk dat ‘musical fitting rooms’ heeft geïntroduceerd. Want bij elke broek past een andere (muziek) stijl. Tijdens het passen zorgt een chip in het prijskaartje ervoor dat in jouw paskamer de juiste muziek start die je in de juiste (buying) mood brengt.
En, ook in de categorie paskamerideeën, een idee voor de wonderbra strapless. Zo een waarbij de inhoud niet bij het minste of geringste uit de bra floept. Daarom in de paskamer een mini trampoline waarbij de bra in de praktijk getest kan worden. Best leuk.
Of een ideetje voor de grote Opel Zafira die bij de dealer behoorlijk blijkt te echoën als je erin zit.

Dan: apps. Heel veel apps. En QR codes.
Veel valt in de categorie “een app omdat het kan” en alles is “never done before”.
Leuk idee van onze Belgische vrienden; de slow down app. Met muziek aan gaan mensen vaak wat harder autorijden. De app zorgt ervoor dat wanneer je te hard rijdt, je muziek automatisch zachter gaat. Simpel en goed.
En zo komen er nog best een aantal heel interessante ideeën langs; MINI Getaway iphone hunt in Stockholm, zoek hem maar even op. Voicemail donation voor Amnesty, ook even zien.

Maar na een dikke tien uur jureren zijn we geen van allen een keer goed van onze stoel gevallen. En dat hadden we zo graag gedaan. We staan op en gaan eten. En na een hoop gezelligheid waggel ik om 23.50 het hotel binnen.
Voor ik het licht uitdoe, juicht de festival directeur en zijn “35% more entries than ever!” nog even na in mijn hoofd. Veel meer dan 35% van de inzendingen die ik vandaag zag, zijn het inzenden niet waard geweest. Maarja, dan had ik waarschijnlijk nu niet in zo’n mooi hotel gelegen…Toch cynisch? Nee hoor. Morgen meer. En beter!

Thijs de Boer, Creative Director Euro RSCG Amsterdam brengt dagelijks verslag uit vanuit Cannes, waar hij in de Promo & Activation jury zit.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in