Overslaan en naar de inhoud gaan

Zo verschillen Duitsers, Belgen en Nederlanders van elkaar als ze online shoppen

Plusman, een online label in herenkleding, ‘voor de man met een maatje meer’ keek naar het type klant dat bij dit merk shopt.…
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Plusman, een online label in herenkleding, ‘voor de man met een maatje meer’ keek naar het type klant dat bij dit merk shopt. Verschillen Duitsers, Belgen en Nederlanders van elkaar qua online shoppen?

related partner content for mobile comes here

Plusman, actief op de Nederlandse, Belgische en Duitse markt keek naar retourzendingen, betaalgedrag en bestelgedrag van zijn klanten. Dit is gedaan over duizenden online bestellingen over de afgelopen jaren uit Nederland, België en Duitsland.

40 procent van pakjes gaat retour in Duitsland

Bijna 40 procent van de bestellingen uit Duitsland komen retour, in Nederland is dat bijna 28 procent en vanuit België gaat het om nog geen 10 procent.

Duitser is thuispasser

Sven Oudgenoeg, directeur van Plusman Nederland: ‘Op zich is het Duitse cijfer hoog, maar als je het bestelgedrag ernaast legt, dan zie je dat de Duitser gerust drie kostuums bestelt in zeven verschillende maten. De bestellingen zijn groter. Dan valt 40 procent retour wel weer mee. Je zou dus kunnen concluderen dat de Duitse klant een thuispasser is’. Qua betaling kiest de Duitser voor de rekening- of Paypalvariant.

Belg is loyaal

De Belgische klant is volgens het online label bescheidener maar doelgerichter. Hij koopt vaak één broek of één overhemd per keer. Maar de Belg is ook loyaler, meent Plusman. ‘We zien in onze analyses dat de Belgische (lees: Vlaamse) klant ook vaker terugkomt voor een nieuwe aankoop. Dat percentage ligt inmiddels al op 50 procent, zegt pr-manager Arnoud Siekmans. Belgen gaan het liefst voor de directe betaling of creditcard.

Nederlander houdt van korting

De Nederlandse klant zit qua bestelgedrag er tussenin; die is ook redelijk loyaal maar varieert de ordergrootte wat vaker. Oudgenoeg: ‘Seizoensinvloeden spelen hier ook zeker in mee en de Nederlandse klant is sneller te porren voor een kortingsactie.’ Nederlanders gebruiken graag iDeal als betalingsmiddel.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in