Twee topmarketeers in citaten
Hans Hagenaars van de Postbank over de gepersonaliseerde bankpas: ‘We denken er over om het zonder meerkosten aan iedereen aan te bieden als hun pas aan vervanging toe is. Over vijf jaar hebben we alleen nog maar gepersonaliseerde passen.’
Hagenaars keurt 12 procent van de ingediende ontwerpen af. Eenderde hiervan betreft passen met een Heineken-logo: ‘We merken dat Heineken een wel erg sterk merk is’.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaHagenaars gaf toe dat de Rentepunten-commercial met de priester Antoine Bodar uitleg behoeft: ‘Bodar is een bijzondere man. Hij was wel geinteresseerd, zei hij, maar niet bereid. Hij wilde niet als een commercieel billboard functioneren en dus moesten we water bij de wijn doen. Dat resulteerde in een tv-commercial die uitleg behoefde’.
Sander van der Laan van Albert Heijn vertelde dat hij 16 miljoen Wuppies heeft ingekocht, 15 scheepscontainers vol: ‘Het is een risico, misschien blijf ik wel met 12 containers zitten, maar dan zijn er wel mensen die AH toch aardig vinden’.
Over de dreiging van de discounters: ’Van de 100 pakken appelsap die in Nederland verkocht worden, komen er 44 van Aldi en Lidl. Dus die slag hadden we al verloren.’
Over de focus op prijs: ‘We waren vergeten dat volume belangrijk is in marketing. Jarenlang is het volume bij AH niet gestegen, maar de omzet wel door steeds de prijs te verhogen. In de laatste drie jaar is de kwaliteit van het rendement enorm verbeterd. Het is veel beter dan in de 10 jaar daarvoor, toen het volume daalde, maar de omzet door prijsverhogingen steeg. Als we naar andere landen kijken is een marktleider ook nooit de duurste retailer in de markt.’
Over de strijd met het A-merk: ‘U moet ook niet vergeten dat Douwe Egberts tot begin jaren ’70 niet wilde dat wij DE Roodmerk verkochten. Dus we moesten wel ons eigen koffiemerk gaan maken. Inmiddels zijn van elke vijf koffiepad-verpakkingen die bij ons verkocht worden, er vier van ons huismerk. Dat is goed voor onze marge, kan ik u zeggen.’
Over Albert, de thuisservice: ‘We gaan de komende 25 jaar nooit meer de investeringen in homeshopping terugverdienen die we de afgelopen 25 jaar hebben gedaan. Laat daar geen misverstand over bestaan. Ik zeg altijd tegen de baas van Albert: 'Jouw omzet haalt niet eens de bananenomzet bij AH.' Nu zorgen bananen voor 60 miljoen euro omzet bij AH.’
De gehele verhalen staan op Molblog.nl.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid