Overslaan en naar de inhoud gaan

Procter & Gamble geeft 2 miljard dollar minder uit aan marketing

Met name bureaus gaan de rekening betalen.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Procter & Gamble maakte dit vorige week vrijdag bekend. FCMG-fabrikant zag de omzet in het fiscale derde kwartaal van 2017 met 1 procent dalen.

related partner content for mobile comes here

De bezuinigingen worden verdeeld over de komende 5 jaar. Volgens de fabrikant zijn ‘externe uitdagingen’ de reden van de bezuinigingen, zoals politieke instabiliteit in meerdere delen van de wereld en de sterke dollar.

De komende 10 jaar moet er zelfs 7 miljard dollar worden bezuinigd, extra op de 10 miljard die vorig jaar al waren aangekondigd. Een groot deel hiervan komt voor rekening van het marketingbudget, waaronder de bestedingen aan mediabureaus.

In november 2016 nam P&G al afscheid van de helft van zijn pr- en reclamebureaus.

Campagnes moeten effectiviteit bewijzen


Volgens CFO Jon Moeller kan meer dan de helft van de 2 miljard dollar worden bespaard op mediatarieven en het wegsnijden van ‘media supply chain waste’, zo zegt hij tegen The Financial Times: ‘We willen een half miljard besparen op betalingen aan bureaus en de productie van advertising. Daarnaast een half miljard op bestedingen aan in-store materialen, direct-to-consumer programma’s, en we kunnen efficienter zijn in sampling.’

Volgens CFO Jon Moeller kan meer dan de helft van de 2 miljard dollar worden bespaard op mediatarieven en het wegsnijden van ‘media supply chain waste’, zo zegt hij tegen The Financial Times: ‘We willen een half miljard besparen op betalingen aan bureaus en de productie van advertising. Daarnaast een half miljard op bestedingen aan in-store materialen, direct-to-consumer programma’s, en we kunnen efficienter zijn in sampling.’

Moeller voegde toe dat de bezuinigingen prima kunnen worden gecombineerd met P&G’s strategie om te groeien in bereik en te verbeteren in effectiviteit. Advertising zal volgens hem voortaan moeten voldoen aan de zogenaamde ‘body of evidence’-standaard die P&G in het leven heeft geroepen voor campagnes.  Een campagne die aan die standaard voldoet, is bijvoorbeeld "Always, Like A Girl". Campagnes moeten hun effectiviteit voor tenminste een jaar kunnen bewijzen. Die effectiviteit wordt beoordeeld door een panel van objectieve marketingexperts.

In Nederland besloot P&G eerder dit jaar met alle merken naar mediabureau Starcom te gaan.

Bronnen: Financial Times, P&G

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in