Overslaan en naar de inhoud gaan

KNVB faalde op alle fronten in de communicatie over Hiddinks vertrek

De belangrijkste spindokter bij de voetbalbond is van de Olympia-schrijfmachinegeneratie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Alsof er een media-bom ontplofte. Gisteren om half 3 meldden de zeer goed ingevoerde Telegraaf-verslaggevers Mike Verweij en Valentijn Driessen het vertrek van Guus Hiddink bij Oranje. Geen terreuraanslag in Tunesië of het dreigend faillissement van Griekenland, maar voetbalnieuws van grote importantie. Maar de KNVB faalde met de communicatie op alle fronten: onvindbare woordvoerders, geen benul van de effecten van ongecontroleerd nieuws via social media en pas na 8 uur een persverklaring.

related partner content for mobile comes here

Onvindbaar
Het is lastig in 2015 als de belangrijkste spindokter van de KNVB onvindbaar is op Twitter en geen benul heeft van de media-turbulentie na het uitlekken van groot nieuws via de Social Media. In bedrijven en bij de overheid is het al lang beleid dat er op basis van Social Media-monitoring geacteerd wordt, omdat juist Twitter steeds meer is uitgegroeid tot een belangrijke bron van media en de rest van Nederland.

Gezicht
Net zo goed als ervaren specialisten in weten dat het snel aanwijzen van een ‘gezicht’ in een nieuws-kwestie en transparante informatievoorziening voor een organisatie van vitaal belang zijn. Wat de media-strategen bij de KNVB zich volstrekt niet realiseren is dat invloedrijke voetbaljournalisten via WhatsApp open lijnen hebben met de groten in de voetbalwereld en niet meer afhankelijk zijn van wat er vanuit een organisatie aan bevestiging komt.

Briljant
De bij de bond vertrokken Kees Jansma speelde dat spel briljant. Die had dag en nacht de belangrijkste journalisten ‘onder de knop’ en stuurde bij en informeerde. Subtiel en soms met een grote bek. Hij kon daardoor de afgelopen zomer tijdens het WK in Brazilië de beeldvorming rond Louis van Gaal behendig bijsturen en excessen voorkomen.

Vooruitgeschoven post
Om een ervaren spindokter in huis te hebben bij de KNVB werd ex-AD journalist Chris van Nijnatten aangetrokken. Voetbaljournalist met aardig track-record, maar nog van de Olympia schrijfmachine-generatie. Onvindbaar op de sociale media, met totaal geen inzicht in de sterk veranderende digitale mediawereld en gewantrouwd door belangrijke voetbaljournalisten die in hem toch een vooruitgeschoven post zien van het Algemeen Dagblad.

Hiddink-tweet
Deze Chris van Nijnatten liet gisteravond om half 11, precies 8 uur na de Hiddink-tweet van Mike Verweij, een persverklaring uitgaan over het vertrek van Guus Hiddink. Kort voor de deadline van de meeste ochtendbladen. Het door de KNVB goed ingestoken Hiddink-verhaal lag op dat moment al klaar op de burelen van het AD waar met 4 pagina’s werd uitgepakt. Uiteraard toeval. Natuurlijk.

Amateurisme 
Het AD heeft zeker met Sjoerd Mossou en Maarten Wijffels goed ingevoerde voetbalverslaggevers, maar door het amateurisme in de mediacommunicatie heeft de KNVB in ieder geval de schijn tegen. Onbegrijpelijk dat in dit soort situaties de meer ‘streetwise’ communicerende Bas Ticheler, de opvolger van Kees Jansma, niet als woordvoerder naar voren geschoven wordt. Die heeft tenminste een Twitter-account. Resultaat van al dit gestuntel: een voortreffelijk verhaal in het AD maar de jacht op KNVB-directeur Bert van Oostveen is in de andere media geopend. Dat zal vast nooit de bedoeling zijn geweest. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in