De Pepsi Test op mobiel
Consumenten kregen twee glazen cola voorgeschoteld waarvan één glas was gevuld met Coca-Cola en de andere met Pepsi. De personen mochten na het drinken van beide bekers frisdrank beslissen welk cola-merk hun voorkeur had. Pepsi kwam hier toen goed uit en de Pepsi Test-campagnes werden tot halverwege jaren '80 ingezet. Nog steeds is er een ware strijd om markt aandeel tussen deze twee cola merken om marktaandeel, alleen worden tegenwoordig andere middelen ingezet om de consumenten naar zich toe te trekken. Anno 2013 onderwerpt MobileMarketing.nl de twee cola merken onder een mobiele test.
FMCG internationals zoals PepsiCo en Coca Cola zijn zeker geen laggards op gebied van mobile marketing inzet. Doordat beide merken zo'n beetje in elke uithoek van de wereld wordt verkocht is het wel erg lastig om overzichtelijk te krijgen wat deze adverteerders op gebied van mobile marketing en -advertising reeds hebben ingezet. Dit is iets wat zelfs op de headquarters niet altijd bekend is. De gele X en Y bekers en een handje vol beschikbare mediakanalen waren 30 jaar geleden een stuk eenvoudiger naast elkaar te leggen. Uit mijn tijd bij Nederlands eerste mobile marketing bureau HotSMS in het vorige decennium zette ik voor Coca Cola on-package SMS&Win acties op. Pepsi volgde niet veel later. Apps en alle andere mobile en social media middelen waren in die tijd nog niet beschikbaar. Dat is uiteraard nu wel anders.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis
App Store
Ik heb voor deze 'test' allleen de beschikbare officiële Pepsi en Coca Cola apps onder de loep genomen. De andere merken van PepsiCo (oa Lay's, Smits, Cruesli, 7UP, Duyvis) en Coca Cola (oa Carpi-Sun, Dr Pepper, Fanta, Sprite, Monster) heb ik voor het gemak even achterwege gelaten. Wat opvalt is dat Pepsi maar 14 apps live heeft staan in de iPhone App Store (die in Nederland beschikbaar zijn). Coca Cola heeft maar liefst 51 apps beschikbaar. Het gros van deze apps zijn trouwens niet gericht op de Nederlandse markt.
Coca Cola wint
Uiteraard kan het zijn dat Pepsi wat meer accuraat is met het killen van apps, wanneer reclame campagnes afgelopen zijn of apps alleen voor de landen beschikbaar te stellen waar ook de daadwerkelijke campagne draait. Toch weet Coca Cola zich met haar mobiele campagnes en apps meer in de picture te spelen. Zo hebben zij exact een jaar geleden met hun mobile campagne de prestigieuze reclameprijs Mobile Grand Prix van Cannes Lions gewonnen en hebben zij de laatste maanden ook innovatieve campagnes uitgerold. Of het merk daarmee ook meer blikjes frisdrank heeft verkocht is niet bekend, maar het laat zien dat zij het mobiele kanaal volledig omarmt hebben. Ook het aantal mobile marketing nieuwsartikelen op nieuwswebsites als MobileMarketing.nl, MobileMarketer.com, Mobile Marketing Magazine en Techcrunch is in het voordeel van Coca Cola.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid