Zwaar weer voor Siebel
Het ziet er somber uit voor Siebel: de verkoopcijfers zijn met 28 procent gedaald, de winst met maar liefst 61 procent en het bedrijf moet twaalfhonderd banen (zo'n zestien procent van het totaal) schrappen. Zelfs 'winner' Tom Siebel erkent dat er weinig reden is om aan te nemen dat het tij op korte termijn zal keren. En hoewel hijzelf de schuld eenzijdig bij de slechte economische situatie legt, kampt Siebel ook met andere, langetermijnproblemen. Zijn software is maatwerk en daardoor erg duur; de huidige financiële krapte komt daardoor extra hard aan, en de concurrentie kan de situatie uitbuiten door de eigen producten te verbeteren en tegen lagere prijzen af te zetten. Daar komt nog bij dat investeerders kopschuw zijn gemaakt door de suggestie dat Siebel zich teveel aan vriendjespolitiek bezondigt.
Onnodig te zeggen dat Siebels belangrijkste rivalen in hun vuistje lachen om de problemen van de man die altijd zo'n grote mond had. Bijvoorbeeld in januari 2002 toen hij blufte dat hij met gemak concurrent PeopleSoft kon overnemen, maar daar geen interesse in had. Waarop PeopleSofts CEO Craig Conway laconiek opmerkte: 'Als Tom zegt dat hij niet geïnteresseerd is in het opkopen van PeopleSoft, is dat net zoiets als dat Canada zou zeggen dat het niet geïnteresseerd is in het kopen van de Verenigde Staten.' Voorlopig heeft Siebel besloten zich maar een tijdje koest te houden. 'We duiken weg en wachten af tot de storm voorbij is.'
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
Spotta<#FONT SIZE=1>Bron: Fortune<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid