Overslaan en naar de inhoud gaan

Zwaar weer voor Siebel

Het is onomstotelijk bewezen: Tom Siebel bezit geen voorspellende gaven. De CEO van 's werelds grootste producent van CRM-software riep nog…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het ziet er somber uit voor Siebel: de verkoopcijfers zijn met 28 procent gedaald, de winst met maar liefst 61 procent en het bedrijf moet twaalfhonderd banen (zo'n zestien procent van het totaal) schrappen. Zelfs 'winner' Tom Siebel erkent dat er weinig reden is om aan te nemen dat het tij op korte termijn zal keren. En hoewel hijzelf de schuld eenzijdig bij de slechte economische situatie legt, kampt Siebel ook met andere, langetermijnproblemen. Zijn software is maatwerk en daardoor erg duur; de huidige financiële krapte komt daardoor extra hard aan, en de concurrentie kan de situatie uitbuiten door de eigen producten te verbeteren en tegen lagere prijzen af te zetten. Daar komt nog bij dat investeerders kopschuw zijn gemaakt door de suggestie dat Siebel zich teveel aan vriendjespolitiek bezondigt.

related partner content for mobile comes here

Onnodig te zeggen dat Siebels belangrijkste rivalen in hun vuistje lachen om de problemen van de man die altijd zo'n grote mond had. Bijvoorbeeld in januari 2002 toen hij blufte dat hij met gemak concurrent PeopleSoft kon overnemen, maar daar geen interesse in had. Waarop PeopleSofts CEO Craig Conway laconiek opmerkte: 'Als Tom zegt dat hij niet geïnteresseerd is in het opkopen van PeopleSoft, is dat net zoiets als dat Canada zou zeggen dat het niet geïnteresseerd is in het kopen van de Verenigde Staten.' Voorlopig heeft Siebel besloten zich maar een tijdje koest te houden. 'We duiken weg en wachten af tot de storm voorbij is.'

< SIZE=1>Bron: Fortune<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in