Werknemers zijn tevreden


De Nationale Tevredenheidsindex wordt gevuld met alle onderzoeken van Effectory, een bureau op het gebied van tevredenheidsonderzoek. Elk onderzoek meet in ieder geval de acht aspecten die de tevredenheid van medewerkers bepalen. Variërend van de ontwikkelingsmogelijkheden tot de beoordeling van de leidinggevende. Uiteraard waren de medewerkers bij ieder onderzoek anoniem. Hierdoor is een duidelijk inzicht ontstaan hoe werkend Nederland werkelijk denkt over zijn werk en alles wat daar bij hoort.
Landelijke gemiddelden 1 feb2004 1 feb2003 % verandering Algemene tevredenheid 7,3 7,3 1,2 % Werkzaamheden 7,4 7,0 3,5 % Collega’s 7,8 8,0 - 2,5 % Leidinggevende 6,7 6,7 0,8 % Ontwikkelingsmogelijkheden 6,3 6,2 0,2 % Beloning 5,9 5,6 5,3 % Organisatie 7,3 7,2 0,9 % Arbeidsomstandigheden 6,8 6,7 2,9 % Werkdruk 6,4 6,1 5,2 % * De scores zijn afgerond op één punt achter de komma
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Het is duidelijk dat er wat is gebeurd in 2003. Vooral beloning en het niveau van de werkdruk springen er positief uit. ‘Dit is extra opvallend’, aldus Marc Sijtstra, directeur van Effectory. ‘In veel branches zijn de lonen nauwelijks gestegen. Zelfs secundaire arbeidsvoorwaarden zijn in veel gevallen minder. Werknemers tonen begrip voor de situatie en zijn blij dat ze een baan hebben’. De werkdruk werd in 2003 beter beleefd en dat valt op. Veel organisaties moesten er hard aan trekken om een goed jaar te draaien. Vaak zie je in deze situatie dat de werkdruk toeneemt’. Ook de werkzaamheden vinden werknemers over het algemeen leuker. ‘In veel organisaties moeten nu minder mensen hetzelfde werk doen en krijgt men meer taken erbij, die men leuk vindt of waardoor zij zich belangrijker voelen. Hierdoor kan de werknemer de werkdruk en de werkzaamheden beter dragen en voelt dit niet als een last.’
Het enthousiasme over de collega’s is wat getemperd. Vorig jaar waren werknemers zo tevreden over hun collega’s, dat dit aspect met kop en schouders boven de andere uitstak. Wel scoort dit aspect nog altijd het hoogst.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid