Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat is waarheid? (En wat is reclame...)

Het inzetten van 'celebs' voor reclame is zo oud als reclame zelf. Maar soms gebeuren er zaken waar een luchtje aan zit. Daphne Dekkers…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het inzetten van 'celebs' voor reclame is zo oud als reclame zelf. Maar soms gebeuren er zaken waar een luchtje aan zit.
omdat ze reclame maakte voor lolly's.

related partner content for mobile comes here

Dat kon niet; Daphne had een voorbeeldfunctie als moeder die op deze manier misbruikt werd. En je kunt je afvragen of de rol van politicus Peter R de Vries in de Dayzers spotjes ook nog kan als hij straks een paar zetels heeft.

Maar echt over de schreef gaat deze week , ooit wars van commercie, nu samen met Spijkerman de laatste VARA-telg die voor het geld kiest...

Vanmorgen hoorde ik Westbroek in een commercial op Radio538. In het reclameblok praatte de YorinFM-DJ (raar eigenlijk dat dit niet RTL7FM heet) een 'Wat is Waar?'-item aan elkaar.

Geen echt item maar reclame, voor . De niet oplettende luisteraar die niet doorheeft dat reclame bezig is (toch al lastig bij dee zenders), denkt dat hij naar een echt radioitem aan het luisteren is.

Natuurlijk is het juiste antwoord in 'Wat is Waar?' de keuze voor VEH. Het optreden van Edwin Evers in Telfort-spotjes rondom zijn eigen programma vind ik al discutabel, dit spelletje over de waarheid is echt over de grens.

De grens redactie-reclame is volledig verdwenen en de luisteraar wordt op het verkeerde been gezet. Vorige week zagen we de Telegraaf in hun zondagkrant met een dubbele pagina over de nieuwe Bijenkorf in Amsterdam.

Volledig redactioneel opgemaakt, nergens 'advertentie' zichtbaar maar gegarandeerd onderdeel of wisselgeld van een betaalde deal. Het zorgde voor wat ophef onder journalisten.

Magazines en TV programma's hebben de grens redactie-commercie al langer geleden laten varen. Neem Het Blok, dat kan beter genoemd worden, in de eerste 10 minuten telde ik 5 inscript adverteerders.

De kranten volgen nu ook met Spits en Telegraaf voorop maar ook 'Consumentenbondtypes' als Henk Westbroek gaan nu om.

Als marketing en PR man vind ik het allemaal prima, biedt ons de kans om nog creatiever met publiciteit om te gaan.

Maar ben toch wel benieuwd wat journalisten hiervan denken, om over kritische organisaties als de Consumentbond, Kassa, de ReclameCodeCommissie of zeurderige brievenschrijvers maar te zwijgen. Reclame, 'free publicity' en alles daartussenin is prima, maar een bestaand radioitem omtoveren in een reclameblok is als je het mij vraagt misleidend... Brievenschrijvers doet uw werk!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in