Onlinereisbranche: eerst kijken, later kopen
Mediabureau Media Contacts Nederland onderschrijft hiermee de resultaten van het Britse onderzoek (eind juli 2006) van comScore, Yahoo! Search Marketing en Media Contacts Engeland, dat de impact van Search op Travel-aankopen in Groot-Brittannië kwantificeert.
Het Engelse onderzoek gericht op Search in de reisbranche toonde onder andere aan dat slechts 10 procent van de mensen die op een gesponsorde tekstlink hebben geklikt, direct binnen diezelfde klik een boeking doet. Wel boekte uiteindelijk 85 procent van alle mensen die op een travelgerelateerde tekstadvertentie op een zoekmachine hadden geklikt, binnen 90 dagen, zowel online als offline.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaMedia Contacts maakt gebruik van een intern ontwikkeld technologisch platform, Artemis genaamd, dat onderzoek mogelijk maakt naar dit soort fenomenen, zoals bijvoorbeeld delay-to-action-aankopen (uitgestelde aankopen) en post-click en post-impressie-aankopen. Ook kan er met dit systeem gemeten worden of er bijvoorbeeld herhalingsaankopen gedaan worden.
In Nederland maakt Media Contacts ook gebruik van dit systeem om door middel van analyse van de data inzicht te krijgen in strategische vraagstukken, campagnes te optimaliseren en hierdoor een hogere ROI te realiseren. Hoewel de cijfers in Nederland minder extreem verdeeld liggen dan in Groot-Brittannië, ziet Media Contacts ook dat een groot gedeelte van het totaal aantal aankopen gedaan wordt later in tijd (na de initiële klik) in plaats van op hetzelfde moment dat men op de advertentie heeft geklikt. In de grafiek is zichtbaar dat bijna de helft van de aankopen, namelijk 47,6 procent van alle aankopen, niet gedaan worden binnen het uur dat er geklikt is op een advertentie. Iets meer dan de helft van alle aankopen (52,4 procent) wordt gedaan binnen dezelfde klik en binnen een uur.
Vaak wordt bij de berekening van conversie alleen gekeken naar de directe resultaten van aankopen uit de kliks op een gesponsorde tekstlink. Uit onderzoek van MC internationaal en uit onderzoek van de Nederlandse tak blijkt dat een groot gedeelte van alle aankopen over een langere periode worden gedaan en deze worden vaak niet meegeteld bij evaluaties van campagnes, terwijl deze aankopen wel nog voortkomen uit die initiële klik.
De ROI van een campagne is vaak veel hoger dan gedacht als deze aankopen wel meegenomen worden in de berekening. In Nederland wordt overigens een periode van maximaal 30 dagen aangehouden om een aankoop te relateren aan een klik, dit omdat de relatie anders te indirect wordt.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid