Microsoft verjaagt Coca-Cola van merkenlijst


Onderzoeksbureau Corporate Branding vraagt jaarlijks meer dan 6.000 senior executives om een cijfer te geven voor de grootste Amerikaanse merken. Softwarebedrijf Microsoft werd in 1999 tweede op deze ranglijst, maar bleek het afgelopen jaar het sterkste merk te zijn. Frisdrankproducent Coca-Cola moest hiervoor het onderspit delven. Entertainmentconcern Walt Disney bleef de derde plaats bezetten, terwijl Johnson & Johnson en Harley-Davidson naar respectievelijk de vierde en vijfde plaats opschoven. De enige nieuwkomer op de lijst is de frisdrankproducent Dr. Pepper/Seven-Up.
Fmcg-multinational Procter & Gamble (P&G) kwam de afgelopen jaren steeds lager op deze merkenlijst te staan, maar is er dit jaar helemaal van verdwenen. Larry McNaughton, directeur van Corporate Branding, wijdt dit aan de geringe brandingactiviteiten van P&G. 'Ze zouden een agressiever communicatiebeleid moeten volgen.' In plaats daarvan werkt P&G aan de naamsbekendheid van losse producten.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSMcNaughton ziet drie beslissende factoren voor de reputatie van een merk. 'Gedrag en cultuur van een bedrijf, de bedrijfsprocessen en de branding op de markt.' Voor bedrijven die op de consumentenmarkt actief zijn, zoals Coca Cola, is een branding-beleid belangrijker dan voor ondernemingen met zakelijke klanten, zoals General Electric. (bron: PR Week US)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid