Overslaan en naar de inhoud gaan

Mediabestedingen lopen terug

De bruto mediabestedingen stegen in 2001 met 1,1 procent tot ruim 3,8 miljard euro. Maar netto is er sprake van een daling. De stagnerende…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit blijkt uit cijfers van BBC De Media en Reclame Bank. De groei van de totale bestedingen is enigszins vertekend omdat de stijging grotendeels voortkomt uit verhoogde bruto advertentietarieven. De tarieven zijn gekoppeld aan het volume (aantal pagina’s/seconden). Ondanks een afname van het volume in vrijwel alle mediumtypes namen de bruto mediabestedingen in 2001 dus toe. Het is een publiek geheim dat adverteerders vooral in economisch moeilijke tijden aanzienlijke kortingen krijgen, schrijft BBC. De verschillen tussen bruto en netto mediabestedingen zijn in tijden van economische voorspoed kleiner dan wanneer , zoals nu, de economische groei stagneert. Zo bekeken zijn de reclameopbrengsten op televisie van 1,4 miljard euro, 50 miljoen euro meer dan een jaar geleden, in werkelijkheid dan ook een stuk lager. In 2000 namen de bruto bestedingen nog met ruim 14 procent toe. Naast dagbladen daalden ook bij de radio de inkomsten fors met 16 miljoen euro. Ondanks stijgende bezoekersaantallen hadden bioscopen te maken met teruglopende reclamebestedingen (één miljoen euro minder). Ongeadresseerde brievenbusreclame (folders) deed het wel goed met een toename van meer dan 40 miljoen euro. Publiekstijdschriften noteerden een stijging van bijna 11 miljoen euro, terwijl bij vaktijdschriften de inkomsten daalden met 7 miljoen euro. Bij internet bleven de bestedingen op hetzelfde niveau als vorig jaar (iets meer dan 27 miljoen euro). De bestedingen bij buitenreclame stegen met meer dan 4,5 miljoen euro.

related partner content for mobile comes here
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in