Overslaan en naar de inhoud gaan

Leugen en bedrog

De moderne informatiesamenleving bevordert leugen en bedrog. Die stelling verdedigde de theoloog en communicatiewetenschapper dr. C.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Zijn stelling komt voort uit het gegeven dat mensen, door de ontwikkeling van de informatietechnologie, steeds vaker onzichtbaar en anoniem zijn. ‘Dit vergroot de mogelijkheid tot bedrog op ongekende wijze.’ Verder komen dissidente geluiden door de heersende politieke, religieuze, morele en commerciële censuur steeds meer in het gedrang, vindt Hamelink.

related partner content for mobile comes here

De huidige media staan volgens hem bol van ‘gebabbel’ dat de waarheid niet naderbij brengt. De media brengen weliswaar ‘af en toe’ de waarheid aan het licht, maar verspreiden ook vaak leugens. De balans hiertussen dreigt naar de verkeerde kant door te slaan, zo meldde hij.

De media zouden volgens de kersverse hoogleraar meer ruimte moeten bieden aan werkelijke dialoog. ‘Een dialoog vergt van mensen dat ze naar elkaar luisteren en hun oordeel opschorten.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in