Overslaan en naar de inhoud gaan

Hallo Hier Sanjay Korteweg vanuit Windhoek, Namibië

Hij wilde het land als springplank naar Kaapstad gebruiken en zette er zijn eigen pr-bureau Core op. Maar ging niet meer weg.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

‘Via vrienden die hier werkten en bij wie ik enkele keren op bezoek was geweest. Ik was onder de indruk van de natuur en de relaxte manier van leven hier. Aanvankelijk wilde ik in Kaapstad aan de slag, maar als Nederlandse zelfstandige is het heel moeilijk om aan een werkvergunning te komen. Ik dacht: ik neem Namibië als springplank, maar ben er nooit meer weggegaan.’

Hoe is dat, een communicatiebureau daar runnen?

‘Nou, mensen waren hier niet professioneel met het vak bezig, dus ik was al snel een specialist in dit vakgebied. Dit land is rijk aan grondstoffen, maar digitaal staat het allemaal nog in de kinderschoenen. Onder digitale marketing bijvoorbeeld verstaan ze het sturen van sms’jes.’

Je moest veel zendingswerk verrichten?

‘Jazeker, ik moest mijn eigen markt creëren. De eerste tijd heb ik veel gratis gedaan, bijvoorbeeld door bij campagnes die al liepen en waarvoor de advertising was betaald er nog de pr bij te doen. Zo kon ik de waarde ervan bewijzen. Het voordeel wel is dat alles zich hier in Windhoek afspeelt. Als ik een ceo wil spreken, is die altijd in de buurt te treffen. Er zijn hier niet allerlei lagen waar je doorheen moet.’

Wat was je eerste klant?

‘Een grote verzekeraar, een soort Nationale-Nederlanden, maar dan met Britse wortels en actief in Afrika. Zij zijn nog steeds klant, iets wat in Afrika altijd wel geldt: zolang ze geld hebben zijn ze loyaal. Maar goed, als je een paar jaar met een klant samenwerkt, denkt die ook wel eens: dat moet ik toch ook zelf kunnen. De ervaring leert dat ze vaak wel weer bij je terugkomen, simpelweg omdat ze vaardigheden blijken te missen, bijvoorbeeld schrijfvaardigheid.’

Waren er ook tegenvallers?

‘Ik moet zeggen dat ik het de eerste jaren hier wel zwaar heb gehad. Het was lastig in het begin en twee jaar geleden heb ik me ook afgevraagd: moet ik niet terug naar Nederland? Maar opeens begon het te lopen.’

Waarom ging het twee jaar terug wel lopen?

‘Veel grote ondernemingen willen wel communiceren met de Namibische markt, maar die markt is tegelijkertijd te klein voor ze om er echt iemand te hebben zitten. Die rol vervul ik voor ze. Ik werk onder meer sinds een paar jaar voor Microsoft. Dat feit alleen levert me nieuwe klanten op, die mij als een springplank naar deze markt zien.’

Zoals jij die markt ooit als springplank naar Zuid-Afrika zag?

‘Inderdaad, alleen heb ik er uiteindelijk geen gebruik van gemaakt. Ik zou hier niet meer weg willen. Het is best hard werken hier, maar je krijgt er ook veel voor terug. De gejaagdheid uit Nederland bestaat hier niet. Het is mooi en vreselijk relaxed hier. Een van de mooiste landen op aarde.’

Dit interview is ook gepubliceerd in Communicatie mei 2014.

 

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in