Overslaan en naar de inhoud gaan

Fatsoen

Recent ontving de Vea, de vereniging van erkende communicatieadviesbureaus, een klacht van een van onze leden.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De klacht ging over een pitch die een grote Nederlandse opdrachtgever had uitgeschreven.

related partner content for mobile comes here

De opdrachtgever besloot na twee pitchrondes uiteindelijk niet op zoek te gaan naar een nieuw bureau. De belangrijkste argumentatie was dat er komend jaar nauwelijks tot geen budget zou zijn. Dat kan natuurlijk gebeuren. En daar ging de klacht ook niet over.

De klacht ging over de handelswijze van deze opdrachtgever. Deze bleek weinig oog te hebben voor de belangen van de bureaus. En vond het de gewoonste zaak van de wereld om lopende de pitch de regels te veranderen en daar niets tegen over te stellen. Niet in de vorm van excuses. Niet in de vorm van een vergoeding voor de forse investeringen die door de bureaus waren gedaan. Zelfs niet in de vorm van een persoonlijke toelichting.

Veel basaler
Er bleek geen enkele waardering voor al het strategische en creatieve werk van de bureaus. Maar eigenlijk is er nog iets veel basalers aan de hand. Het gaat hier om gebrek aan fatsoen.

Wij vinden dat in het spel van de pitch dezelfde fatsoensregels gelden als in het normale leven. En dan heb je oog voor elkaars situatie. Dan toon je begrip. Dan maak je excuses als dat nodig is. Dan zorg je voor een passende oplossing als er schade is ontstaan bij een van de partijen. Elementaire fatsoensregels ook in de pitch. Daar maakt de Vea zich hard voor. Daarover ging ook de klacht van het bureau.

Lof
Gelukkig zijn er ook voorbeelden die lof verdienen. Zo was er in dezelfde periode een grote opdrachtgever die de deelnemende bureaus aan de pitch bovenop de reeds betaalde pitchvergoeding, een extra vergoeding in het vooruitzicht stelde. Dit als waardering voor alle inspanningen van de bureaus. En omdat ze veel van de bureaus hadden geleerd. We pleiten er niet voor dat dit de nieuwe norm is, maar het is wel een prachtig voorbeeld van hoe het ook kan.

Om pitches professioneler aan te pakken introduceerde de Vea in oktober van dit jaar de Pitchcode. Een handzaam document met vijf uitgangspunten waaraan een goede pitch zou moeten voldoen. Wij roepen iedereen die het voornemen heeft een pitch uit te schrijven op deze pitchcode ter hand te nemen. Maar laten we beginnen fatsoenlijk met elkaar om te gaan.

 

 

 

 

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in