Overslaan en naar de inhoud gaan

36 procent van de Nederlandse marketeers vindt dat de inzet van interactieve marketing te veel tijd

Online willen we allemaal, maar de ambities worden nogal eens gehinderd door tal van drempels en bezwaren. Marketeers zeggen al jaren dat…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Online willen we allemaal, maar de ambities worden nogal eens gehinderd door tal van drempels en bezwaren. Marketeers zeggen al jaren dat ze meer werk willen maken van interactieve marketing, maar ze liggen ook wakker van alle mogelijkheden.
Wat zijn de belemmeringen die ze ervaren? Welke barrieres ontmoeten ze als ze werk willen maken van interactieve marketing.
Synovate deed onderzoek in opdracht van het Tijdschrift voor Marketing, dat de resultaten vandaag presenteert op het congres Digitaal Willen We Allemaal.

related partner content for mobile comes here

In de eerste plaats zijn het interne aangelegenheden die belemmerend zijn voor het inzetten van het online marketinggereedschap. Zo is 49 procent van de Nederlandse marketeers van mening dat de interne kennis onvoldoende is, en 36 procent is van mening dat inzet van deze toepassingen te veel tijd en aandacht vergt.

Het probleem is niet dat organisaties niet open zouden staan voor de nieuwe manieren van communiceren en marketing bedrijven. Die barrière wordt gemiddeld genomen slechts door 15 procent genoemd. Opmerkelijk is wel dat nog altijd 31 procent van de marketeers zegt dat de beperkte meetbaarheid van de effectiviteit een probleem is voor de inzet van de nieuwe interactieve middelen.

Gezien het feit dat de gemiddelde Nederlandse marketeer zelf vrij actief is op het net, en gebruik maakt van een groot aantal van de mogelijkheden, is het op zijn zachtst gezegd merkwaardig dat een kwart van hen het feit dat toepassingen ‘nog nooit zijn voorgesteld door het bureau’ als belemmerende factor noemt. In lijn met de enorme penetratie van internet in Nederland, is het gelukkig zo dat vrijwel niemand nog de smoes gebruikt dat de doelgroep niet online zou zijn. Dat argument wordt nog maar door vijf procent van de marketeers aangevoerd.

Wat de verwachtingen betreft: commerciële communicatie op het web zal steeds minder de vorm krijgen van platte merkconfrontaties en aanbiedingen, maar veel meer een versluierd en participerend karakter krijgen. ‘Sponsored content en advertorials’ gaan behoorlijk breder ingezet worden, denken marketeers.

Het onderzoek is uitgevoerd onder 429 marketeers. Alle cijfers van het onderzoek staan in het oktobernummer van het Tijdschrift voor Marketing, dat deze week verschijnt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in