SIRE lanceert nieuwe campagne 'Aardige mensen'
Tegelijkertijd blijkt uit het onderzoek dat 14 procent zich geen raad weet als een onbekende een aardig gebaar maakt. Wanneer een onbekende aardig maakt, is 17 procent zelfs ronduit achterdochtig.
Vanaf medio januari worden op televisie, radio, in kranten en tijdschriften en op abri's op straat met een knipoog herkenbare situaties geschetst, waarin aardige mensen op onbegrip stuiten. Op de website van SIRE is een 'gebruiksaanwijzing' te vinden voor het omgaan met aardige mensen.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaGertjan Hafkamp, hoofd strategie bij Publicis, het bureau dat de campagne ontwikkelde: "Wij hebben vijf typen aardige mensen en reacties daarop als voorbeeld genomen die in alle uitingen terugkomen. Het je openstellen voor de vriendelijkheid van anderen is het begin is van een aardiger Nederland. We hopen dat Nederlanders zich dat realiseren na het zien van deze aardige mensen".
Bijna driekwart van de respondenten uit het SIRE-onderzoek denkt dat mensen die aardig zijn voor anderen, meer bereiken in het leven. Ruim 80% krijgt zelfs goede zin als hij of zij aardig is voor een ander. Het meest gewaardeerde kleine gebaar is een compliment, maar het kost veel Nederlanders moeite om een complimentje te geven. 'Iemand groeten', 'de deur openhouden' en 'voorrang verlenen in het verkeer' zijn ook gebaren die mensen waarderen. Opvallend is dat vrouwen relatief vaker een aardig gebaar hebben meegemaakt dan mannen. Ook jongeren tussen de 18 en 24 ontvangen vaker een aardig gebaar dan oudere leeftijdsgroepen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid