Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Recessie geen driver groei huismerken’

Een economische recessie gaat lang niet altijd gepaard met groei van het eigen- of huismerk, zo blijkt. uit Store Brands: Special Report,…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een economische recessie gaat lang niet altijd gepaard met groei van het eigen- of huismerk, zo blijkt. uit Store Brands: Special Report, U.S. & Europe Store Brand Trends 2010’ van .

related partner content for mobile comes here

“Vaak wordt kostenbesparing gezien als belangrijkste drijver van de groei van winkelmerken. Maar dat is niet het enige, zo blijkt bijvoorbeeld in Griekenland en Italië. Er zijn veel meer factoren die zorgen voor groei, penetratie, en omzetstijging zoals mate van winkeldichtheid en waardering door shoppers. Retailers en fabrikanten zullen op continue basis nieuwe inzichten moeten blijven verzamelen van shoppergedragingen om zodoende te kunnen blijven profiteren", aldus SymphonyIRI.

Een aantal bevindingen uit het rapport:
- Het omzetaandeel van winkelmerken varieert van 38 procent in Spanje, gevolgd door Nederland met een aandeel van 33 procent tot een aandeel van slechts 10 procent in Griekenland.
- Spanje liet de hoogste groei zien: een stijging van 1,7 procent punt, terwijl in Duitsland het aandeel met 1,6 procentpunt daalde. In Nederland werd een stijging van 0,9 procentpunt genoteerd.
- Binnen categorieën zijn er per land grote verschillen: zo ligt het eigen merk aandeel voor melk in Engeland op 83 procent, terwijl dat aandeel in Italië slechts 15 procent bedraagt. In Nederland ligt dit percentage op 61 procent.

Voor groei van winkelmerken is er een aantal factoren die bepalend kunnen zijn. Zo spelen winkelconcentratie, winkelexecutie, reputatie van het eigen merk en de stand van de economie een belangrijke rol. Het gaat om de juiste combinatie van deze factoren, is een conclusie uit het onderzoek. Zo is er in Spanje bijvoorbeeld sprake van een hoge winkelconcentratie, sterke reputatie van het winkelmerk, maar ook van een zwakke economie. Deze mix van factoren zorgt ervoor dat het eigen merk juist groeit. In Italië is juist sprake van een lage concentratie van retailers en wordt de kwaliteit van de winkelmerken door shoppers juist ondergewaardeerd; daarom is daar het percentage zo laag: 13 procent, aldus SymphonyIRI.

Het rapport geeft een opsomming van mogelijke strategieën voor fabrikanten:
- Voortdurend onderzoek doen naar merkspecifieke kansen en risico’s.
- Het onderzoeken of het mogelijk is om samen met retailers co-branded producten te
ontwikkelen;
- Het inzetten van testen waarbij de werkelijke versus de geplande resultaten gemonitord
worden vóór de grootschalige executie.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in