De industrie rondom influencer marketing is booming. 90% van de marketeers gelooft dat een influencercampagne een effectieve vorm van marketing is (Influencer Marketing Hub, 2022). Toch lijken er binnen de influencer marketingbranche een aantal fundamentele weeffouten te bestaan. Dubbele belangen zouden een rol spelen in de selectie van influencers en de daadwerkelijke impact op merkwaarden blijft vaag. Dat moet anders. En dat kan ook anders. Door jouw influencer marketingcampagne te baseren op data over jouw doelgroep, krijg je het effect op merk-KPI's inzichtelijk en creëer je duurzame merkambassadeurs. Dit is hoe het werkt.
Zo populair is influencer marketing
Waar de marktomvang van influencer marketing in 2016 uit ‘slechts’ 1.7 miljard bestond, was dit in 2021 al toegenomen tot 13.8 miljard dollar. Dit jaar zal de marktomvang naar verwachting met 19% toenemen tot een bedrag van 16.4 miljard dollar. Het runnen van influencer marketingcampagnes is populair. Daarbij zijn social platforms als Instagram (79%) en TikTok (46%) het meest in trek bij marketeers. Je zal de ‘TikTok made me buy it’-trend wellicht wel kennen; producten die overal zijn uitverkocht wegens virale promoties door TikTok-influencers. Op de derde plek staat YouTube. 56% van de marketeers geeft aan dat YouTube-video’s het belangrijkste type content is voor hun influencer marketingstrategie (Hype Auditor, 2022). Een influencercampagne op TikTok verschilt echter van die op YouTube. En dat komt onder andere door het soort content. Waar op TikTok de gemiddelde videolengte ligt op 15 tot 34 seconden, is dat op YouTube 11.7 minuten. Langdurige videoconsumptie is op dit platform vaak een bewuste keuze. De kans dat iemand vier minuten lang naar jouw video kijkt, is niet ongewoon en haalbaar. YouTube is dus hét platform om voor een langere tijdsperiode te connecten met volgers en zo kwalitatieve aandacht te bewerkstelligen. Het kijken van short form video als TikTok of YouTube Shorts versterkt het kijken van langere video’s. Onderzoek vanuit Google stelt dat 59% van Gen Z langere versies van video’s bekijkt, die ze ontdekken op short video-apps (Thinkwithgoogle, 2022). TikTok is dus perfect voor het genereren van de hype. Op YouTube bouw je stabiel aan een lange termijn campagne.
Al met al, staat de populariteit van influencer marketing als een huis. Toch valt er verbetering te maken in de manier waarop merken, influencers en agencies samenwerken. En deze gebreken gaan verder dan de wat vertroebelde manier van communiceren over betaalde samenwerkingen.
De traditionele manier van influencer marketing en haar gemiste kansen
Een traditionele influencer marketingcampagne begint bij het selecteren van de juiste influencers door een influencer agency. Als merk verwacht je dat deze selectie is gebaseerd op de populariteit van de creator bij jouw doelgroep, hun geloofwaardigheid en de match met jouw merkwaarden. In de praktijk kan dit anders lopen. Kun je er als merk zeker van zijn dat influencerselectie niet wordt vertekend door een bias van de agency’s eigen sales-portfolio? Wat als de influencer in kwestie nog niet genoeg deals heeft behaald in de afgelopen periode? De kans is aanwezig dat deze influencer dan naar voren wordt geschoven. De argumentatie voor de aanbevolen keus gaat vervolgens niet veel verder dan gemiddeld bereik en gut-feel.
De volgende stap? Zowel influencer als agency komen met een voorstel voor een mogelijke campagne-creatie, het merk kiest en de campagne wordt in werk gezet. De influencer promoot het product in een speciale video of post of is te gast op het kanaal van het merk. Er volgt een rapport op basis van standaard metrics als views, engagements en watch time.
Als je kritisch naar deze traditionele aanpak kijkt, zie je een aantal gemiste kansen.
- Resultaten kunnen vaak lastig gegarandeerd worden
- Influencerselectie wordt bevooroordeeld door een ‘sales target’ en onderbuikgevoel
- Campagne-creatie is voornamelijk gebaseerd op een idee in plaats van data en onderzoek naar de behoeften van de doelgroep
- De campagne leunt voornamelijk op alleen organisch bereik
- De impact op merk KPI's als merkvoorkeur en merkoverweging wordt niet gemeten
Dus hoe zorg je ervoor dat deze gemiste kansen worden omgezet naar benutte kansen?
De effectiviteit van influencer marketing op basis van data
Het antwoord is: data! Data helpt je het creator-perspectief los te laten en een campagne neer te zetten, waarin jouw consument centraal staat. Alvorens je een keuze kan maken voor een influencer is het cruciaal om de affiniteit van jouw doelgroep en hun kijkgedrag in kaart te brengen middels een in-depth audience research. Naast data over jouw consument zelf, kan er ook onderzoek worden gedaan naar de markt waarin deze consument actief is. Wat zijn de huidige content trends? Hoe presteren concurrenten en wat zijn gemiste kansen? Vervolgens, kan jouw doelgroep gematcht worden aan de juiste influencer. Daarbij wordt er middels data gekeken naar populaire en betaalbare influencers, die passen bij zowel het merk als de beoogde doelgroep. Het is een vorm van influencerselectie, die verder gaat dan standaardmetrics als gemiddeld bereik of aantal views. Zo wordt er onder andere gekeken naar de prestatie van het kanaal, het zoekvolume, engagement rates en het gedrag van de fanbase.
De volgende stap is het creëren van een campagne die past bij jouw merkdoelen. Hierbij is het belangrijk om te kijken naar de kracht van een specifiek platform. Als YouTube-first agency (niet: YouTube-only) hebben we een brede platform-focus. We creëren content voor het platform waar jouw doelgroep actief is, op een manier die jouw doelgroep interesseert. Hierbij zijn short-form platforms als TikTok, YouTube Shorts of Instagram ideaal voor het genereren van een hype of het stimuleren van conversie. Long-form content op YouTube is daarentegen perfect voor het bewerkstelligen van connectie en kwalitatieve aandacht.
Naast het audience research, de influencerselectie en strategische campagnecreatie, sijpelt data ook door in het distributieproces. Waar traditionele influencercampagnes vaak de ‘set and forget’-mentaliteit hebben, kunnen organische, data-gedreven influencercampagnes verrijkt worden met een paid strategie. Met data over het gedrag van de consument in het Google Ecosysteem, kun je een ijzersterke targeting neerzetten. Zo wordt bereik geoptimaliseerd. Meer leren over YouTube advertising? Download onze gratis white paper ‘YouTube for Advertisers’ hier.
Ten slotte, kan de impact van jouw influencercampagne inzichtelijk worden gemaakt middels data. Team5pm Labs doet onderzoek naar de effecten van een campagne op merk KPI’s, als brand awareness, brand preference, koopintentie en ambassadorship.
Door de behoeften en interesses van jouw publiek in kaart te brengen, creëer je een campagne waar mensen écht naar willen kijken. Via verschillende platforms kan je als merk zo een verhaal vertellen en jouw merkboodschap overbrengen en zo écht impact genereren binnen jouw doelgroep.
Meer weten over data-gedreven influencer marketing?
Door jouw influencer campagne te baseren op insights over jouw doelgroep, creëer je zekerheid. Resultaten kunnen worden gegarandeerd en rapportages gaan verder dan standaardmetrics als views. Duurzame effecten op merk KPI’s als brand preference en koopintentie zijn haalbaar én meetbaar middels onderzoek. Het resultaat? Een consumer-first campagne op basis van jouw doelgroep’s behoeften en relevante trends.
Meer weten? Bekijk dan hier onze data-gedreven influencer marketing-service ‘Influencer Intelligence’.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!