De afgelopen jaren zagen we de Influence-branche sinds haar kindertijd in een rap tempo volwassen worden. En terwijl Influence-strategiën al veel worden toegepast in de bredere B2C-context, winnen ze nu ook terrein op het gebied van B2B. De vraag is niet langer óf je als bedrijf iets met B2B-Influence moet doen, maar hoe je maximale resultaten kunt behalen door Influence op te nemen in je bredere B2B PR-strategie.
Snelle groei van de B2B-markt
Wereldwijd neemt de interesse voor influencer marketing drastisch toe. Sinds 2019 is de marktomvang meer dan verdubbeld, waarbij er in 2021 een marktwaarderecord werd bereikt van 13,8 miljard dollar. Specifiek voor B2B-influencer marketing was deze markt in 2020 naar schatting 4,6 miljard dollar waard. En dat zal alleen maar toenemen. Mede doordat 70% van de B2B-doelgroep hun mobiel gebruik in de afgelopen 2-3 jaar aanzienlijk verhoogde. Inmiddels is het algemeen bekend dat influencers aankoopbeslissingen sturen, in iedere branche.
B2B decision-makers zijn op zoek naar content – zowel owned als earned. En ongeacht het product of de dienst, heb je voor die content smaakmakers nodig. Maar verkoop je aan bedrijven dan vraagt je PR & Influence strategie om gerenommeerde experts.
Inzichten uit de praktijk
Uit onze ervaring blijkt dat de beste B2B-influencers vaak de werknemers zijn. Iets wat vast niet als een verrassing komt, aangezien werknemers de perfecte ‘influencers’ zijn. Zij kunnen als geen ander laten zien dat een bedrijf geloofwaardig en betrouwbaar is. Daarnaast geven werknemers producten of diensten een gezicht terwijl ze de doelgroep op een persoonlijke manier toespreken.
Hoewel het voor bedrijven een uitdaging kan zijn om zo’n B2B-influencer proces te realiseren, biedt het een uitstekende mogelijkheid om de geloofwaardigheid, het imago en de invloed van het bedrijf te laten groeien. Ook helpt het vertrouwen op te bouwen in een tijd waarin nepnieuws en desinformatie zich eenvoudig verspreidt. En het verhoogt de interne betrokkenheid van medewerkers.
Dit type content leent zich perfect voor LinkedIn en andere owned mediakanalen. Toch zien we dat de best presterende kanalen, earned kanalen zijn – zoals podcasts en nieuwsbrieven, waarin long-form content het best tot zijn recht komt. Wat een bedrijf nog meer mogelijkheden biedt.
Sterkere bedrijfspositie en groter bereik
Naast eigen medewerkers, kun je natuurlijk ook door samenwerking met andere B2B-influencers dat vertrouwen, de geloofwaardigheid en het respect winnen. En zelfs verder uitbouwen. Denk aan branche-experts en opinieleiders. Zulke B2B-influencers zijn over het algemeen meer betrokken bij het bredere publiek, gaan het gesprek eerder aan en hebben daarom meer kans om een boodschap succesvol over te brengen aan de doelgroep.
Met een goede B2B-influencer marketingstrategie kunnen bedrijven hun producten bij een zeer betrokken doelgroep promoten – zowel online als offline. Maar je kunt ook een bredere groep bereiken. Samenwerken met een succesvolle B2B-influencer met een aanzienlijk publiek die met oprecht enthousiasme voor een product een overtuigend en authentiek verhaal overbrengt, kan deuren openen naar een publiek van volgers waarvan je als bedrijf niet eens wist dat je ze had.
B2B-influencers zijn dichterbij dan je denkt
Dus waarom als bedrijf niet profiteren van de vele experts en executives buiten én binnen je eigen organisatie? Iedere persoon heeft wel een zekere mate van invloed op een bepaald niveau en we zien steeds meer bedrijven inspelen op deze trend.
We moeten Influence gaan zien als essentieel ingrediënt in plaats van enkel de garnering. Influence groeit – en het groeit snel. Zeker in B2B.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!