Het Nederlandse techbedrijf WeTransfer maakt vandaag bekend dat het een Certified B Corporation is geworden. Dit internationale keurmerk wordt toegekend aan organisaties die hoge standaarden hanteren op duurzaam-, sociaal- en juridisch gebied. Volgens WeTransfer, ooit begonnen als online file sharing service, is het nu een van de weinige internationale techbedrijven die het prestigieuze keurmerk mag voeren. Bekende merken die de erkenning en certificering eerder al toegekend hebben gekregen zijn onder andere: Tony’s Chocolonely, Patagonia en Ben & Jerry’s.
Om WeTransfers erkenning kracht bij te zetten en tegelijkertijd de Nederlandse roots te vieren krijgt het Nederlandse chocolademerk, en mede B Corp company, Tony’s Chocolonely een 24-uurs take-over op WeTransfer in Nederland. Van de chocolademaker is bekend dat het alle chocolade wereldwijd 100% slaafvrij wil maken.
Goede doelen en vergroten bewustzijn
WeTransfer, opgericht in Amsterdam, is trots dat het de internationale certificering nu bekend mag maken. Het bedrijf benadrukt in een statement: ‘Een bedrijf opbouwen dat bijdraagt aan positieve verandering zit in de kern van de bedrijfsethos van WeTransfer. Sinds de oprichting in 2009 steunen we de creatieve community met een breed scala aan initiatieven, zo doneren we meer dan 30% van alle advertentieruimte aan creatieven en goede doelen en vergroten we bewustzijn voor kwesties als wapenbezit en netneutraliteit.’
‘Deze certificering is een erkenning van onze voortdurende inspanningen en inzet om verantwoorde technologie en bedrijfsvoering te bevorderen,’ aldus Gordon Willoughby, ceo van WeTransfer: ‘Wij vinden het belangrijk om verantwoordelijkheid te nemen voor de producten en technologie die we de wereld in brengen, en streven ernaar om ook andere techbedrijven te stimuleren om onze industrie verantwoordelijker en duurzamer te maken.’
Om andere bedrijven aan te moedigen WeTransfer en Tony' Chocolonely te volgen om een B Corporation te worden, biedt WeTransfer speciale advertentietarieven aan voor merken die een certificering ontvangen of al gecertificeerd zijn. Dit aanbod wordt ook uitgedragen tijdens de take-over door Tony's op het platform van WeTransfer.
Verantwoording en duurzaamheid
WeTransfer wil de tech-industrie stimuleren om de lat hoog te leggen op het gebied van verantwoording naar de wereld toe en duurzaamheid. Het bedrijf zegt momenteel samen met de denktank DotEveryone een audit uit te voeren die vast moet stellen wat verantwoorde groei betekent voor WeTransfer. Met de uitkomsten wil het techbedrijf verder uitwerken hoe de organisatie een eerlijke, inclusieve en duurzame samenleving ondersteunt. Daarnaast beoogt het merk een grote stap te zetten in het verminderen van de ecologische voetafdruk door dit jaar klimaatneutraal te worden, en wil het zich committeren aan een verdere CO2-vermindering van 30% voor 2025.
Black Lives Matter en de toekomst
Op de vraag wat de positie is van WeTransfer in de huidige tijd van protesten en demonstraties in het kader van de Black Lives Matter-beweging, vertelt het bedrijf dat het WeTransfer-platform beschikbaar gesteld wordt voor hen die meer kennis hebben van zaken en expertise als het hierover gaat: 'Ons platform, ons bereik is het meest krachtige dat wij aan kunnen bieden aan hen die hun stem, hun creativiteit gebruiken om positief te strijden voor een betere, gelijkwaardige toekomst voor iedereen.'
'Wij vinden het geweldig als ons platform gebruikt wordt om het woord dat streeft naar gelijkwaardigheid een groter bereik te bieden. Ondertussen kijken we natuurlijk ook naar onszelf en intern naar ons bedrijf, de verhoudingen daarbinnen en gaan we dit tegen het licht houden om ook hier een toekomstbestendig en gelijkwaardig plan te overleggen dat goed en eerlijk is voor iedereen betrokken. Dat zijn wij aan onszelf verplicht en hoort bij de certificering die we hebben mogen ontvangen.'
Lees ook: WeTransfer stelt advertentieruimte beschikbaar aan BLM-beweging: 'Aan holle woorden heb je niets'
Nieuwe voorzitter raad van commissarissen
WeTransfer kondigt vandaag ook aan dat Martha Lane Fox is aangesteld als hoofd van de raad van commissarissen. Ze is de oprichter van DotEveryone, een denktank gericht op het stimuleren van verantwoorde technologie, en zit in het bestuur van Twitter en Chanel. Van 2009 tot 2013 was Lane Fox digital champion van het Verenigd Koninkrijk. Ze krijgt wereldwijd erkenning voor haar inspanningen om toegang tot het internet en digitale geletterdheid te vergroten.