Tekst: Kevin Lamers
De discussie lijkt nooit op te houden; is het nu patat of friet? Taaltechnisch gezien maakt het niet uit, maar mensen hebben zo hun voorkeur. Buzzcapture keek op online bronnen als sociale media, fora, nieuwssites en blogs naar hoe Nederlanders én Belgen de gefrituurde aardappeltjes het liefst noemen.
Het tij is gekeerd
Hoewel in 2015 nog 55 procent van de Nederlanders de term ‘patat’ verkoos boven ‘friet’ (45 procent), lijken het tij in 2016 te zijn gekeerd. Meer en meer Nederlanders kiezen voor ‘friet’ en gebruikten deze term actief op socialemediakanalen als Twitter, Facebook en online bronnen als fora en blogs.
De belangrijkste redenen voor de stijging van ‘friet’ is de populariteit van de AD friettest (waarin enkel de term friet keer op keer naar voren komt), de steeds meer winnende populariteit van ‘Vlaamse frieten’ en grote fastfoodketens die deze aardappeltjes blijven positioneren als ‘friet’.
Hierboven zie je het aantal keer dat de termen ‘friet’ en ‘patat’ gebruikt zijn in 2016 in Nederland.
‘Patatjes’
In Vlaanderen lijkt er geen twijfel over te bestaan of #teamfriet of #teampatat aan de leiding gaat. Het land is immers bekend om zijn “Vlaamse frieten”. Het is dan ook niet zo gek dat op basis van Belgische data geconcludeerd kan worden dat maar liefst 74 procent van de Belgen het woord ‘friet’ vaker gebruikt dan ‘patat’ (26 procent). De Belgen die wél het ‘patat’ in de mond nemen, hebben het dan in dit geval vaker over ‘patatten’ of ‘patatjes’.
Wat kunnen we hieruit concluderen? Friet wint aan populariteit in vergelijking tot patat met als reden dat ook grote mediakanalen steeds vaker de term ‘friet’ gebruiken. Ook nieuwe ‘luxe’ snackbars winnen aan populariteit en gebruiken overwegend de term ‘friet’.
Het lijkt erop dat #teampatat kan inpakken…