De stijgende levensverwachting en dalende geboortecijfers betekenen dat de wereldbevolking steeds ouder wordt. Naar verwachting zijn er tegen 2050 meer dan twee miljard mensen boven de 60 jaar. Ons latere leven wordt niet gezien als een periode van kansen, maar eerder als een ‘verhaal van achteruitgang’. De negatieve percepties ten aanzien van de oude dag creëren een grote uitdaging. Het is essentieel om onze houding te veranderen als we fundamentele veranderingen willen aanbrengen in hoe we leven, werken en recreëren. Dit vereist actie van overheden, het bedrijfsleven, de media en onszelf. Nú is het moment, want onze eigen toekomst hangt hiervan af.
"Op de vraag “hoe oud is oud?” zegt een 16-24-jarige gemiddeld dat dat begint op je 61e."
De percepties en ervaringen van oud worden verschillen enorm per land, cultuur en leeftijdsgroep. Ze worden onder andere gevormd door de levensverwachting, culturele context en representatie van ouderen in de media. Echter speelt de eigen leeftijd misschien wel de grootste rol. Op de vraag “hoe oud is oud?” zegt een 16-24-jarige gemiddeld dat dat begint op je 61e, terwijl een 55-64-jarige hier de leeftijd van 72 noemt. Over het algemeen wordt ouderdom verkeerd begrepen en komen negatieve percepties ten aanzien van ouder worden niet overeen met de realiteit, met alle gevolgen van dien.
De negativiteit kan gevoelens van stress, depressie en angst veroorzaken, maar creëert ook terughoudendheid om ons voor te bereiden op dit onvermijdelijke stadium van het leven. Zo hebben we niet goed voor ogen hoeveel geld we moeten sparen om voldoende inkomen te garanderen als we eenmaal stoppen met werken. Hoe dichter we bij de pensioengerechtigde leeftijd komen, hoe beter dit bewustzijn wordt. Maar dan is het misschien al te laat om er iets aan te doen.
"Onze vergrijzende samenleving creëert, naast de sociale uitdagingen, juist geweldige kansen."
De vooruitgang in levensverwachting is ongetwijfeld één van onze grootste prestaties, maar wel een prestatie waar we de implicaties goed van moeten begrijpen. Zonder dit inzicht zou het groot potentieel van ons latere leven onbenut kunnen blijven en een groot deel van de wereldbevolking verkeerd begrepen of genegeerd kunnen worden door beleidsmakers en marketeers. Onze vergrijzende samenleving creëert, naast de sociale uitdagingen, juist geweldige kansen. En om deze transformatie zo te benaderen, zijn er een aantal belangrijke lessen die de overheid, het bedrijfsleven en wij als individuen moeten meenemen. Eén ding is zeker: het is tijd om belangrijke issues te tackelen, want de stijgende levensverwachting is een feit.
Ipsos voerde in samenwerking met het Centre for Ageing Better onderzoek uit in 30 landen naar de publieke percepties van ouder worden en hoe zij zich voorbereiden op hun latere leven.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!