Tekort aan content: een steeds grotere uitdaging voor marketeers

Merken hebben contentstress en worstelen met de aansluiting bij de jongere doelgroep. Bereik met een beperkt marketingbudget maximale impact

Hoe komen we aan voldoende relevante content voor alle kanalen? En hoe kunnen we de jongere doelgroepen effectief bereiken? Het zijn twee van de meest urgente kwesties op de marketingagenda van veel bedrijven. Deze uitdagingen vragen om een heroverweging van traditionele marketingstrategieën en het omarmen van nieuwe technologieën en benaderingen, stelt Ferry Bol, Creative Director van Altavia Unite.

Eerste hulp bij contentstress

‘Een van de grootste uitdagingen die ik bij merken zie, is wat ik “contentstress” noem’, zegt Bol. ‘Merken worden geconfronteerd met een groeiende behoefte aan diverse en relevante content om de verschillende kanalen te vullen, maar de middelen om deze content te creëren blijven vaak achter. Waar we vroeger aan een paar teksten en foto’s voldoende hadden om diverse platforms te bedienen, is dat vandaag de dag simpelweg niet meer genoeg.’

Wat de zaak nog ingewikkelder maakt, is dat marketingbudgetten niet in hetzelfde tempo toenemen als de vraag naar meer en diversere content, constateert Bol. Dit betekent dat merken gedwongen worden om meer te doen met minder. ‘Bij Altavia Unite zetten we daarom sterk in op creative automation en technologieën als AI en mixed reality (MR). Deze tools stellen ons in staat om sneller, efficiënter en op grotere schaal content te produceren, zonder dat we relatief meer budget nodig hebben. Met AI kunnen we bijvoorbeeld gepersonaliseerde teksten en beelden creëren die specifiek zijn afgestemd op de verschillende doelgroepen en platforms. MR biedt ons de mogelijkheid om de virtuele en fysieke wereld te combineren. Dit alles zorgt ervoor dat we met beperkte middelen toch een grote impact kunnen maken.’

Visual uit een campagne van Altavia Unite voor klant MG
Visual uit een campagne van Altavia Unite voor klant MG

Hoe bereik je de jonge doelgroep?

Naast het contenttekort staat het bereiken van de jongere doelgroep bovenaan de agenda van veel marketeers, weet Bol. Jongeren van vandaag, vaak aangeduid als Generatie Z, hebben een heel ander mediagedrag dan voorgaande generaties. Ze vertrouwen op sociale media en andere digitale platformen voor informatie, waarbij TikTok, Instagram en YouTube vaak de voorkeur hebben boven traditionele zoekmachines of fysieke winkels.

Bol: ‘De aandachtsspanne van deze doelgroep is korter, en ze hebben weinig geduld voor lange, ingewikkelde content. In plaats van uitgebreide brochures of reclamefolders, geven ze de voorkeur aan snelle, snackable content. Dit zijn korte video’s, infographics, en memes die snel geconsumeerd kunnen worden, vaak onderweg of tijdens het scrollen door hun feeds.’

Merken moeten dus hun marketingstrategie aanpassen om deze doelgroep te bereiken, betoogt Bol. ‘Dit betekent het creëren van content die inspeelt op de trends en het mediagebruik van jongeren. Het betekent ook dat je als merk verder moet kijken dan alleen je eigen verhaal. Wat zoeken jongeren online? Wat zijn hun interesses en behoeften? SEA-onderzoeken (Search Engine Advertising) kunnen waardevolle inzichten bieden in het zoekgedrag en de vragen van deze doelgroep. Dit helpt je om relevantere en aantrekkelijkere content te ontwikkelen.’

De toekomst van marketing

De toekomst van marketing vraagt om een meer dynamische en technologische benadering. Merken die succesvol willen zijn, moeten niet alleen oplossingen vinden voor hun contenttekorten, maar ook manieren ontwikkelen om de jonge, digitale doelgroep effectief te bereiken. Tegelijkertijd staan marketingbudgetten onder druk. Dit staat vaak niet in verhouding tot de groeiende vraag naar meer content.

Die uitdagingen kunnen merken overwinnen met creativiteit, een goed begrip van veranderende behoeften van doelgroepen en de slimme inzet van nieuwe technologie, benadrukt Bol. ‘Zo zullen ze niet alleen in staat zijn om met relatief beperkte middelen hun publiek te bereiken, maar ook om een sterke, duurzame relatie met klanten op te bouwen in het nieuwe marketingtijdperk.’

Wil je meer weten over de mogelijkheden om meer impact te maken met hulp van creative automation en AI? Of ben je benieuwd naar de manieren waarop je met jouw merk de jonge doelgroep beter kunt bereiken? Neem vrijblijvend contact op met Ferry Bol van Altavia Unite: ferry.bol@altavia-unite.nl

Afbeelding
Ferry Bol (Altavia Unite)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →