Overslaan en naar de inhoud gaan

De kracht van post in je mediamix

Post kan een sterke troef zijn binnen je marketingcampagne. Kán, want je moet wel weten hoe je de kracht van post optimaal inzet.
PostNL

Wij zijn PostNL, de bezorgers van iedereen. Al ruim 220 jaar bezorgen we bijzondere momenten. Om de favoriete bezorger te zijn, maken we het onze klanten zo gemakkelijk mogelijk. We vernieuwen door moderne logistiek en communicatiekanalen te combineren. Elke dag kijken we hoe het beter kan. Wij geloven in de kracht van de brievenbus en verbinden verzenders en ontvangers met effectieve communicatie- en bezorgoplossingen. Zo krijgt elke boodschap de impact en aandacht die ze verdient.

De kracht van post in je mediamix
De kracht van post in je mediamix

Daarvoor is PostLab in het leven geroepen, een nieuw initiatief van PostNL. PostLab helpt marketeers bij creatieve conceptontwikkeling, productie en verzending van commerciële post als onderdeel van de mediamix. Tijdens een creatieve werksessie delen de beste vakspecialisten hun tips en tricks voor de meest pakkende direct mail voor jouw merk. Aanmelden kan via www.postnl.nl/postlab 

We geven alvast een paar inzichten prijs over het effect van direct mail én delen een succesverhaal van Smartphonehoesjes.nl. 

Het effect van direct mail

Om het effect van direct mail in combinatie met andere kanalen beter te snappen, nam PostNL een kijkje in het brein van de consument. Hoe dat kan? Met neuromarketingonderzoek, uitgevoerd door Unravel Research. Daarbij is aan de hand van de hersenactiviteit te zien hoe consumenten reageren op een boodschap. Ook krijg je een beeld van de kanalen die het meest effectief zijn om een boodschap over te brengen. Uit het onderzoek bleek dat direct mail, tv-commercials, online media en out-of-home-uitingen allemaal verlangen opwekken. Bij direct mail en tv-commercials is dat verlangen het grootst. En mocht je het niet weten: verlangen heeft een grote voorspellende waarde voor het effect van een uiting op de koopintentie. 

Toch wordt direct mail niet altijd meer ingezet als belangrijk onderdeel van de mediamix. Een gemiste kans, als je de onderzoeksresultaten moet geloven. Uitingen op papier wekken namelijk niet alleen verlangen op, maar zorgen ook dat je boodschap goed blijft hangen. Bovendien werken uitingen op andere kanalen beter als je eerst post inzet. Ze trekken dan opvallend meer aandacht. Start je met een direct mail en eindig je met een tv-reclame? Dan stijgt de koopintentie met maar liefst 372,2%. Volg je een direct mail op met een out-of-home-uiting? Dan valt je product 27,3% sneller op in het winkelschap. En als je een e-mail verstuurt na een direct mail, stijgt de koopintentie met wel 22,2%. 

Post heeft dus een krachtig effect op het brein van je (potentiële) klanten. Maar om je directmailcampagne extra kracht bij te zetten, raden de experts van PostLab een creatieve aanpak aan. Daarom gaan ze tijdens een inspirerende werksessies met jou en je team aan de slag om de mogelijkheden van post te verkennen. Want mogelijkheden zijn er genoeg. Denk bijvoorbeeld aan kraskaarten, beeldschermen met video’s of post in puzzelvorm. Je kunt het zo creatief maken als je zelf wilt! 

Een geweldig resultaat

Een bedrijf dat met veel succes gebruikmaakte van de creatieve mogelijkheden van post, is Smartphonehoesjes.nl. Tijdens de coronaperiode zocht deze webshop in telefoonhoesjes en -accessoires een manier om mensen die veel thuis zaten op een positieve manier te bereiken. Eveline Jansen, projectmanager bij het bedrijf, vertelt: ‘Offline was nieuw voor ons toen we ervoor kozen om mensen op hun huisadres te benaderen. We weten haarfijn wat online kanalen voor onze business betekenen, maar met direct mail hadden we geen ervaring. Onze eerste directmailcampagne was gelijk succesvol, omdat we zagen dat we mensen bereiken die we met onze online kanalen niet bereiken. Deze ervaring maakt dat direct mail inmiddels een vaste plek in onze mediamix inneemt.’ Uiteindelijk leverde de campagne meer dan 8.000 orders op. Eveline: ‘De kosten die we voor deze direct mailcampagne hebben gemaakt, hebben we factor drie terugverdiend. Echt een geweldig resultaat!’  

Volgens Eveline was de creatieve aanpak van hun direct mailcampagne onmisbaar voor het uiteindelijke succes. Smartphonehoesjes.nl zette niet alleen ontvangers in het zonnetje met een kortingscoupon, maar deed er ook deurhangers bij waarmee ontvangers hun bezorgers konden bedanken voor hun harde werk. Eveline: ‘Ik denk dat nog niemand op die manier een deurhanger had verstuurd, zeker niet om de bezorger te bedanken. Als we voor een minder empathische en persoonlijke aanpak waren gegaan, was het zeker niet zo’n groot succes geweest.’ 

Ook de kracht van post ervaren?

Kies dan voor een waardevolle PostLab-werksessie van PostNL. Een dagdeel vol tips, ideeën en inspiratie van de beste vakspecialisten. Samen werken jullie heel concreet aan een effectieve directmailcampagne voor jouw merk. Maak nu kans op een gratis PostLab-werksessie t.w.v. € 15.000 euro. Aanmelden kan via www.postnl.nl/postlab. 

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

PostNL

Wij zijn PostNL, de bezorgers van iedereen. Al ruim 220 jaar bezorgen we bijzondere momenten. Om de favoriete bezorger te zijn, maken we het onze klanten zo gemakkelijk mogelijk. We vernieuwen door moderne logistiek en communicatiekanalen te combineren. Elke dag kijken we hoe het beter kan. Wij geloven in de kracht van de brievenbus en verbinden verzenders en ontvangers met effectieve communicatie- en bezorgoplossingen. Zo krijgt elke boodschap de impact en aandacht die ze verdient.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in