Een succesvolle marketingcampagne valt of staat met relevante inzichten. Dat geldt ook voor retail-mediacampagnes. Inzichten vormen de basis van een retail-mediacampagne, zijn even belangrijk bij de evaluatie ervan én vormen de basis voor een vervolgcampagne. Bij AH Retail Media Services beschikken we over diverse oplossingen waarmee we marketeers van relevante inzichten voorzien. Onze unieke aanpak en 10 jaar ervaring binnen retail media maken deze inzichten niet alleen heel waardevol op campagneniveau, maar óók binnen de totale marketingmix. Samen met adverteerders werken we hard aan een vruchtbare toekomst voor retail media. Deze ambitie vertaalt zich naar het volledig doormeten van retail-mediacampagnes, test & learn-agenda's en crossmedia- en brand-liftstudies. Retail media zijn here to stay. Benieuwd hoe we dat doen?
Zo bereik je de juiste doelgroep voor jouw campagne
Wil je de juiste doelgroep bereiken door middel van campagnes bij Albert Heijn? Dan kan het (daad)krachtige platform SIS uitkomst bieden. SIS is het ShopperInSide platform van AH Retail Media Services. Hierin kunnen adverteerders gebruik maken van onze inzichten. We kennen het gedrag van onze klant heel goed, al jarenlang.
Van klantsegmentaties tot closed loop meten
De mogelijkheden met SIS zijn eindeloos. De anonieme informatie binnen dit platform biedt inzicht in assortiment, promo en innovatie. Zo kun je klantsegmentaties zien, krijg je inzicht in de performance van jouw merk, waar en wanneer je het beste kunt activeren, in hoeverre shoppers naar andere (huis)merken switchen en wat de impact is van jouw retail-mediacampagne (closed loop).
Fact-based mediaplan
Het is dus ook een waardevol platform als basis voor een fact-based mediaplan. Het levert marketeers betere input voor heldere briefings, betere activaties, diepere evaluaties en meer rendement van elke marketingeuro. Deze waardevolle informatie wordt zichtbaar in custom dashboards en is beschikbaar voor alle adverteerders (op basis van een abonnement). Door deze inzichten te gebruiken voor retail- mediacampagnes kun je dus beter bepalen welke kanalen je inzet – en dat gaat verder dan alleen online, zoals vaak gedacht wordt bij retail media. Het retail-medialandschap breidt zich steeds verder uit en is zich op verschillende kanalen aan het bewijzen.
Media-performance
Inzichten zijn belangrijk bij de start van de campagne, maar zeker ook om de performance van een campagne te meten. Elke retail-mediacampagne wordt dan ook volledig doorgemeten op verschillende KPI's (op basis van bijvoorbeeld SIS-data). Elk type campagne heeft haar eigen evaluatieproces, passend bij het retail-mediakanaal en de campagnedoelstelling. Bij campagnes wordt het bereik gemeten en wordt gekeken naar, waar mogelijk, het effect op conversie en sales.
Geïsoleerd effect meten blijkt zeer effectief, ook voor vervolgcampagnes
Om het geïsoleerde effect van de campagne te meten, zetten we de resultaten van activatiewinkels af tegen controlewinkels. Controlewinkels zijn vestigingen waarin de activatie niet heeft plaatsgevonden. De resultaten van de campagne vergelijken we vervolgens met onze rijke benchmarks met ruim 5 jaar aan data over verschillende categorieën en kanalen. Zo krijgen we inzicht in hoe deze campagne heeft gepresteerd. Al deze inzichten vormen samen weer de basis voor een vervolgcampagne.
Test & Learn
Naast de inzichten op campagneniveau werken we met een test & learn-aanpak, waarbij we cases bouwen over verschillende campagnes en middelen heen. Zo brengen we niet alleen de campagne-effecten van één mediacampagne in kaart, maar zijn we ook in staat om de effecten van verschillende flights te analyseren. Met diverse adverteerders zetten wij vaak een test & learn- programma op. Onderdelen van zo'n programma zijn bijvoorbeeld ROPO-studies (Research Online, Purchase Offline).
Merken bouwen met retail media?
Retail media zijn veel meer dan enkel een performancekanaal, ze worden ook steeds vaker in de mediamix toegevoegd voor merkdoelstellingen. De toegevoegde waarde van retail media binnen de algehele mediamix maken we inzichtelijk door gebruik te maken van Crossmedia en Brand Lift Studies in samenwerking met onafhankelijke onderzoeksbureaus zoals Kantar, DVJ en Panelinzicht.
Binnen deze studies geven we antwoord op onder andere het campagnebereik, het additionele bereik van AH Retail Media Services (van diverse retail-mediakanalen), exposure-effecten op brand-KPI’s (brand lift) en sales lift (korte termijn salesattributie). Zo hebben wij uit de eerste resultaten (van 2023) al gezien dat retail media in staat zijn om uniek bereik toe te voegen bovenop je huidige ATL-mediainzet, maar ook een significante bijdrage weet te leveren aan onder meer merkbekendheid. Het mooie van deze onderzoeksoplossingen is dat ze niet gebonden zijn aan enkel endemic-merken, ze zijn juist ook goed in te zetten voor non-endemics (merken zonder leveranciersrelatie met Albert Heijn).
Profiteer van de kennis van AH Retail Media Services
Retail media zijn een essentieel onderdeel van een succesvolle marketingstrategie, waarbij de juiste inzichten de sleutel vormen tot effectieve campagnes. Bij AH Retail Media Services zetten we onze unieke data-oplossingen en jarenlange ervaring binnen de sector in voor het beste resultaat. Door volledige metingen van campagnes, test & learn-initiatieven en diepgaande crossmedia- en brand-liftstudies te omarmen, bieden we adverteerders de mogelijkheid om hun doelgroep op de meest effectieve manier te bereiken. Benieuwd naar de mogelijkheden? Ontdek hoe AH Retail Media Services jouw campagnes naar nieuwe hoogten kan tillen!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!