PostNL draagt diversiteit- en inclusie onderzoek over aan Ipsos

Ipsos en PostNL hebben een samenwerkingsovereenkomst getekend. Met behulp van de Diversiteitsindex worden organisaties steeds inclusiever.

Samenwerkingsovereenkomst PostNL Ipsos

Al een aantal jaar doet PostNL onderzoek naar diversiteit en inclusie onder zijn medewerkers, de Diversiteitsindex. Voor dit onderzoek, dat weergeeft hoe het bedrijf scoort op het gebied van acceptatie, inclusiviteit en diversiteit, is al jaren veel interesse vanuit andere organisaties. Daarom hebben PostNL en  Ipsos een samenwerkingsovereenkomst getekend. Ipsos gaat het onderzoek in de markt zetten zodat ook andere organisaties hier verder actief mee aan de slag kunnen. Zo wordt Nederland steeds inclusiever.

De Diversiteitsindex kan een organisatie veel opleveren. Met de inzichten uit dit onderzoek, kan beter worden gestuurd op diversiteit en inclusie. Dit kan bijvoorbeeld leiden tot minder ziekteverzuim en minder verloop, een sociaal veiligere werkomgeving, betere besluitvorming, een betere werksfeer en meer betrokkenheid.

Diversiteitsindex

De Diversiteitsindex ontwikkeld door PostNL geeft inzicht in de mate waarin collega´s zich geaccepteerd voelen en gelijke kansen krijgen. Daarbij gaat het om gelijke kansen voor collega’s van verschillende genderidentiteiten, van alle leeftijden, uit alle culturen, LHBTIQ+ collega’s en collega´s met afstand tot de arbeidsmarkt. Dit maakt het onderzoek uniek, omdat het door de privacywetgeving lastig is om unieke persoonlijkheidskenmerken uit te vragen zoals etniciteit of seksuele geaardheid. Daarom zijn er strikte afspraken gemaakt over de vertrouwelijkheid, de grondslag en de veilige wijze waarop data opgeslagen wordt en ook weer vernietigd.

Het onderzoek kan ook vervelende situaties van ongewenst gedrag op de werkvloer naar boven brengen. Denk aan medewerkers die te maken krijgen met pesten, uitsluiting of intimidatie. Hiermee kan de organisatie actief aan de slag. 

Samen Nederland inclusiever maken

Herna Verhagen, CEO van PostNL: “Als PostNL willen we een afspiegeling zijn van de samenleving. Dat kan alleen als iedereen zich welkom én veilig voelt binnen ons bedrijf. Als een van de eerste bedrijven in Nederland hebben we een eigen Diversiteitsindex ontwikkeld waarmee we grote stappen hebben gezet in het creëren van een sociaal veilige bedrijfscultuur en het bieden van gelijke kansen. Omdat veel organisaties interesse hadden voor onze index, dragen we de methodiek over aan Ipsos.” 

Daan Versteeg, directeur Ipsos Nederland: “In ons dagelijks werk proberen we een waarheidsgetrouw beeld van mens en maatschappij te schetsen. Het thema van diversiteit en inclusie houdt ons als wereldwijd onderzoeksbureau bezig. We zijn trots om samen met PostNL te werken aan de totstandkoming van een breed gedragen Diversiteitsindex, waarmee organisaties meer inzicht krijgen in de problematiek rondom dit belangrijke thema. Met behulp van ons benchmarkonderzoek kunnen deelnemende organisaties zich vervolgens onderling vergelijken, en onderzoeken hoe ze zich kunnen verbeteren.” 

Diversiteit en inclusie bij PostNL

PostNL voert een actief diversiteit- en inclusiebeleid en met succes. Het meest recente diversiteitsonderzoek in 2020 liet een flinke verbetering zien op het gebied van acceptatie, inclusiviteit en diversiteit vergeleken met 2016. Waar in 2016 89 procent van de PostNL-medewerkers zich geaccepteerd voelde, steeg dat aantal in 2020 licht naar 90 procent. Ten opzichte van 2016 is het aantal medewerkers dat ervoer dat zij onderdeel zijn van een inclusieve werkomgeving gestegen van 57 naar 80 procent. En ook het aantal medewerkers dat aangaf dat zij diversiteit belangrijk vinden steeg van 48 naar 68 procent. Hiermee is de goede weg ingezet. Aangezien inclusiviteit inhoudt dat iedereen zich binnen de organisatie vertegenwoordigd voelt, is het doel om te klimmen naar 100%.

Foto (vlnr): Wiesje ten Hoor, Manager People Development PostNL - Daan Versteeg, directeur Ipsos Nederland - Susan Bosdijk, Research Executive Ipsos Nederland - Robert Broekman, Service line lead Customer and Employee Experience Ipsos Nederland - Herna Verhagen, CEO PostNL - Nathalie Sodeike, Service Line Lead Audience Measurement Syndicated Media Ipsos Nederland - Erna Jie-A-Joen, Sr Projectmanager Marktonderzoek PostNL - Jeroen Veldstra, directeur HR PostNL - Robert Takken, Senior Specialist Diversiteit & Inclusie PostNL

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →