Hartje winter marketingmaterialen draaien in een zomerse setting is voor veel adverteerders een terugkomende uitdaging, zo ook voor Zeeman. Een lentegevoel neerzetten in een zonovergoten park was de uitdaging. Maar in Nederland was het nog volop winter, dus om die reden adviseerde bureau Persuade en producer Cariola van Beek om de productie in de virtual production studio van Lukkien in Ede te doen.
Michel Brouwers, Lead decorbouw Lukkien: “Het buiten naar binnen halen is één van de sterke pluspunten van virtual production en een zonnig park is een perfecte setting om in de studio te bouwen. Omdat het een Europese campagne betreft moest het park een generieke uitstraling hebben, niet te Hollands en ook niet te Mediterraan, dat was een duidelijke opdracht vanuit de klant. Onze in-house decorbouwers, art department en het CGI team hebben nauw samengewerkt om de look & feel van de digitale set één op één door te zetten in de fysieke set. Het concept van de Zeeman-tv-spots, draait om vrolijk speelgenot in een heerlijke lentesetting. Dus in de studio hadden we een vlonder met vijvertje, een schommel aan een boom en een veldje waarop gehuppeld, gerend en gepicknickt kon worden. Art en CGI hebben de echte planten en de digitale planten afgestemd en de virtuele set is aangevuld met prachtige bomen en de rest van het park.” De studio et oogde uiteindelijk zo realistisch dat de aanwezige hond zijn behoefte deed achter een boomstam.
Licht is de verbindende factor niet alleen in de lente.
Het werk van D.O.P Peter Tillemans is door virtual production deels veranderd maar het schilderen met licht is misschien nog wel belangrijker geworden dan op een traditionele shoot. ”Om een realistisch beeld neer te zetten speelt licht een heel belangrijke rol. Het is de lijm tussen de fysieke set en de virtuele set. We stoppen veel tijd in het matchen van licht en schaduwpartijen. Niet alleen de positie en richting maar ook temperatuur en intensiteit. Het LED-volume geeft een overall mood aan de set die we dan verder aanvullen met extra LED panels rondom de set om de look en feel compleet te maken. Werken met vp heeft zoveel voordelen ten opzichte van bv green-screen. Naast dat iedereen op set, inclusief de klant, meteen het eindresultaat van een shot zien, ligt voor mij de waarde in het spelen met reflecties en scherpte diepte. Iets wat met een key wand niet mogelijk was. Ook schakelen we de onzekere factor van het weer en de wolken in de studio uit, dus hebben we effectief vaak meer kwalitatieve draaitijd ten opzichte van een locatie shoot.”
De carbon footprint afweging
Het voor een productie niet in het vliegtuig stappen naar warme (of koude) oorden kan een positief effect hebben op de carbon footprint van een shoot, is een veel gehoorde claim. Hoe zit dat precies? Koen Vlemmix, producer bij Lukkien reageert: ”Het zal per productie verschillen wat de inzet van vp oplevert maar dat er een positief effect is wanneer je kiest om niet te vliegen is zeker. Daarbij speelt natuurlijk hoeveel personen er vliegen en waarheen de reis gaat. Iedere shoot heeft een footprint en die kan worden berekend maar dan moet dat over alles binnen een productie. Van catering tot gebruikte materialen, stroom en ook vervoer. Wij doen dit nog niet standaard over een productie, maar in de toekomst zal dat ongetwijfeld gebeuren. In het geval van Zeeman hebben we in één dag met 12 kinderen en een hond een prima werkbare shoot gehad, terwijl dit normaal gesproken op locatie inclusief reizen waarschijnlijk 4 tot 5 dagen was geweest.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!