1. Snap presenteert zijn Q4 cijfers met AR metrics
Snap heeft zijn cijfers van Q4 gepresenteerd en die waren enorm goed. Naast het feit dat er in 2020 47 miljoen dagelijkse gebruikers bijkwamen (265 miljoen in totaal) en er 5 miljard Snaps per dag gedeeld worden, is de AR-metric echt mind blowing. In totaal gebruiken 200 miljoen gebruikers op dagelijkse basis AR. Wow! In key markets zoals the US, UK en Frankrijk is zelfs 90% van de Gen Z bevolking actief met AR op Snapchat.
Het gaat maar door, want in MENA (Middle East and North Africa) gebruikt 85% van de dagelijkse gebruikers AR. Ook zijn er goede resultaten voor Lenses van OnePlus in India rond Diwali met 80 miljoen impressies en de Call of Duty: Black Ops Lens campagne zag een 5-point lift in aankoop intentie. Wat vooral ook goed werkt bij het delen van AR Lenses met je vrienden, is dat Snapchat zich inzet voor de veiligheid van hun gebruikers. Mensen op het Snapchat vinden het een veilige space om te delen. Uit onderzoek blijkt dan ook dat 95% van de gebruikers zich happy voelt op het platform. Snapchat was built for this.
2. Zet Afro-Amerikaanse burgerrecht activisten op een voetstuk!
Deze maand is het Black History Month en om dat extra onder de aandacht te brengen heeft de organisatie Color of Change het Pedestal Project gelanceerd. Een website waar je 3 Insta World Effects kan vinden van Afro-Amerikaanse burgerrecht-activisten. Het zijn grote standbeelden van John Lewis, Alicia Garza en Chelsea Miller die overal geplaatst en geëerd kunnen worden. Op de site vind je ook de locaties waar beelden van Confederate leaders zijn weggehaald. Zodat je daar deze beelden kan plaatsen. Mooi project!
3. Spark AR helpt haar creators met een video-serie en VR tool
Ik schreef in de vorige editie al over de online course die Spark AR heeft ontwikkeld en nu komt daar ook nog eens een videoserie bij. In ‘Unpacking AR’ delen Spark AR experts hun ervaring met specifieke features van het platform op basis van de Effects die zij gemaakt hebben. En dat Facebook net als Snapchat sterk gelooft in AR blijkt wel uit hetgeen Mark Zuckerberg zei tijdens in een sessie in Clubhouse (DM me voor een invite). Hij deelde dat ze een 4/5 jaar roadmap klaar hebben liggen voor AR/VR en dat ze erg geloven in de waarde dat het kan bieden voor remote work. “We should be teleporting, not transporting ourselves”. Facebook heeft ook een app gelanceerd voor hun Oculus VR-brillen waar je virtueel de Spark AR World Effects die je ontwikkeld hebt kan testen. In verschillende virtuele omgevingen zoals een mall, tuin of grote hal kan je jouw AR testen. Hieronder in de video zie je hoe ik het uit probeer.
4. Grote events voor adverteerders - zoals de Super Bowl - zijn AR-events
Elk groot event is tegenwoordig ook een AR-event. En ook met de Super Bowl LV maakten adverteerders gretig gebruik van de verschillende AR platformen. Uiteraard waren er Snapchat Lenses van Verizon, NFL, Uber Eats en Mountain Dew.
Verizon pakte nog meer uit zoals zij tegenwoordig bij elk event doen. Ik denk dat zij echt de grootste AR adverteerder zijn van dit moment met hun ‘5G built right’-campagne. Naast een virtueel stadion in Fortnite gaven ze de fans in de NFL app de mogelijkheid om de wedstrijd in verschillende angels te kunnen bekijken. En konden moment gevierd worden met de zogeheten Holomoji’s. NFL spelers opgenomen als volumetric video die levensgroot in je woonkamer stonden en gedeeld konden worden met vrienden.
Nickelodeon maakte er een grappig spektakel van met funny face filters en 8th Wall maakte samen met Pepsi een AR portal waarmee je ook op de stage van de halftime show van the Weekend kon staan. Cheetos kwam met ingenieuze Snapchat Lens waarbij je elke frame van de commercial via image tracking kon scannen op je televisie. De nieuwe Cheetos bag kwam dan uit je tv en in AR kon je een coupon aanvragen. Nice!
5. Red Bull is het decor van 5 sportgames in AR
Red Bull heeft in zijn app een AR-gamesserie ‘Discover your Wiiings’ gelanceerd. Je unlockt de games door een blikje of six pack te scannen. Dan ontvouwt de game zich rondom dat blikje. In elke game speel je met bekende atleten zoals skateboarder Zion Wright, surfer Carissa Moore of e-sporter Tyler “Ninja” Blevins. De prijzen van iedere game zijn gekoppeld aan de ster. Zo kan je met de game van Ninja een gamesessie met hem winnen. De game vind je helaas alleen in de US app store.
Lees meer en schrijf je in
Lees ook de andere 'Alles Augmented' posts en schrijf je in voor de tweewekelijkse AR-nieuwsbrief van Bas Gezelle.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!