Digitaal marketingbureau NP Digital van online ondernemer Neil Patel opent een kantoor in Nederland. Het wordt het vijfde kantoor in Europa in korte tijd en Joris Garritsen (ex-GroupM) gaat het leiden. De komende maanden gaat hij het bureau in Nederland verder opbouwen.
NP Digital komt voort uit de digitale platforms van Patel en de tooling-mogelijkheden die hij heeft ontwikkeld voor marketing automation. Patels blog heeft maandelijks meer dan 10 miljoen bezoekers, 1,2 miljoen abonnees op YouTube en de maandelijkse podcast wordt door 2 miljoen mensen wordt beluisterd. Zijn technologieplatforms zijn onder meer Ubersuggest, Answer the Public en Ads Grader.
Patel en zijn compagnon Mike Kamo zijn eigenaren en aandeelhouders.
Kennisdeling en open source
Kennisdeling en open source zijn belangrijke assets van NP Digital. Zo is het bureau ook ontstaan. Garritsen: ‘Mensen vroegen Neil of hij ze met zijn visie en tooling kon helpen met het verder ontwikkelen van digitale marketinginitiatieven.’
Dat begon in Amerika en daarna volgden Brazilië en India al snel. Het werd een lopende machine die doorgroeide naar Europa. ‘Er wordt een inkomen verdiend met de SaaS die ze ontwikkelen en met de omzet op plekken waar het bedrijf al groot is. Dat geeft kapitaal om vooruit te kunnen investeren en meerdere kantoren te openen.’
Naast de internationale expansie ontving NP Digital eerder dit jaar de prijs voor Performance Marketing Agency of the Year tijdens de Performance Marketing World Global Awards 2023.
De afgelopen jaren is de expansie ND Digital in een stroomversnelling gekomen, door bijvoorbeeld snel en effectief in te spelen op AI. Patel en Kamo waren daar al veel langer mee bezig en dat bood ze een voorsprong. 'Iedereen heeft het nu over CHatGPT-3.5 en 4, maar zij bouwden jaren geleden al producten en diensten op eerdere versies van OpenAI en andere AI-leveranciers. Het is de normaalste zaak van de wereld voor ze. Dat ChatGPT nu zijn doorbraak heeft beleefd, zit hem vooral in de simpliciteit. Dus op het moment dat het makkelijk wordt gemaakt voor een brede groep wordt het ineens toegankelijk. Niet alleen voor de industrie, ook de consument.'
Eigen technologie, platformen en agency
Maar ook de industrie vraagt om simpliciteit en sneller kunnen schakelen in digitale marketing. Juist dat is het doel van NP Digital, dat diensten biedt als SEO, UX/UI-design, e-commerce ondersteuning, CRO-optimalisatie en paid digital media. Deze diensten zijn nauw afgestemd op de markt die sterk wordt beïnvloed door de opkomst van kunstmatige intelligentie en beperkingen op het gebied van gebruikersgegevens.
‘Het moederbedrijf verkoopt ook gewoon SaaS, heeft digitale marketing kunnen testen op de eigen platformen van Patel en wat werkt brengen ze weer naar de klanten. Zo is er een soort cirkeltje van eigen technologie, eigen platformen en de agency.’
Garritsen spreekt ook van flexibiliteit en snelheid waarmee NP Digital op digitale trends inspeelt, met het doel om zo snel mogelijk AB-tests te kunnen doen op zowel eigen ontwikkelde oplossingen als oplossingen die komen uit de markt van bijvoorbeeld Google en Meta.
Performance én lange termijn
Wat kan NP Digital concreet voor de branche betekenen? ‘We gaan zwaar inzetten op diensten rond owned en earned media. Daar wordt het verschil ook gemaakt.’ Hij legt dat verder uit. ‘We zien dat SEO (zoekmachineoptimalisatie op alle platformen) hard aan het veranderen is en steeds dichter tegen UX (user experience) en CRO (conversieoptimalisatie) aankruipt. Daarnaast moet je in een wereld van kunstmatige intelligentie als merk veel meer voor de lange termijn gaan nadenken. Maar wel met een performance mindset.'
‘Concreet: stel, je bent het merk Dior. Hoe ga jij zorgen dat je je content op je eigen owned platformen zo gaat inrichten dat jij wordt genoemd als iemand op een AI-platform vraagt naar de meest toonaangevende high-end fashionmerken? En niet Louis Vuitton en Yves Saint Laurent. Dat is het spel en je kunt dat alleen winnen als je daar met een langetermijnaanpak op gaat inspelen. Je moet je owned en earned media zo gaan inrichten dat je die positie gaat claimen.'
We gaan zwaar inzetten op diensten rond owned en earned media. Daar wordt het verschil ook gemaakt
Nieuwe ecosystemen
Maar zijn merken al zover dat ze dit spel kunnen spelen? ‘Ik denk dat er nog heel veel kansen liggen in de markt. En ik geloof dat je er in slaagt om veel merken te helpen als je deze dienst en services simpel en begrijpelijk maakt. Daar zit echt de crux. Tegelijkertijd zit daar ook een tegenstrijdigheid. Je hebt een langetermijnplan nodig, terwijl je de subtechnieken die je worden aangereikt moet blijven testen voor praktische optimalisatie. Daar willen wij bij helpen.’
Uitdagend, want ‘owned’ heb je zelf onder controle, maar er ontstaan op allerlei plekken weer nieuwe afgesloten ecosystemen. ‘Zoals binnen retailmedia, waar je als merk binnen hun kaders je eigen stem, visie en ervaring moet opbouwen. Dat fascineert mij. De rol om dat voor merken in goede banen te leiden, wil ik heel graag op me nemen met NP Digital in Nederland.’
Garritsen komt van GroupM, waar hij choreograph leidde en daarvoor bij EssenceMediacom medeverantwoordelijk was voor de integratie van The Greenhouse Group. ‘Ik stap in vanuit de mediabureaukant en ik zie dat er in andere landen mensen dat eveneens doen. De oud-ceo van Dentsu in Canada bijvoorbeeld, of in Mexico de ex-ceo van Wavemaker. Het is mooi dat mensen vanuit de industrie naar NP Digital komen.’