1. De AR platformen van Niantic en Snapchat bouwen aan een ‘real world metaverse
Als je de laatste maanden techsites of Twitter hebt gelezen dan kon je niet om het m-woord heen. Zelf geloof ik zeker in volledig virtuele werelden, maar door het mooie en krachtige gebruik van AR vind ik juist dat het ertoe leidt dat men ook bezig is met de mensen en wereld om zich heen. Ik ben dan ook al jaren groot fan van Niantic (maker van o.a. Pokémon Go) maar toen ik dit blog van John Hanke (ceo) las, nog meer. Wat een prachtige visie. Hij claimt de term ‘real world metaverse’. We believe we can use technology to lean into the ‘reality’ of augmented reality — encouraging everyone, ourselves included, to stand up, walk outside, and connect with people and the world around us. Technology should be used to make these core human experiences better — not to replace them.
Bij Niantic zijn ze al heel lang bezig om van de wereld één grote gedeelde AR-map/experience te maken met verschillende ‘augmented reality channels’. Nu is het nog Pokemon Go of Transformers, maar het kan van alles zijn. “Reality channels are a way of seeing the world that will power more activities that entertain, educate, guide, explain, and assist us” Niantic heeft onlangs dan ook het 3D scan platform Scaniverse gekocht om de wereld nog beter te scannen zodat hun AR perfect blendt met de fysieke wereld. Verder heeft het bedrijf Dan Morris als lead developer relation “gestolen” van Oculus, die andere virtuele werelden bouwer. En is het niet het enige bedrijf dat gelooft in de power van 3D-werelden want ook Epic (van Fortnite en Unreal) heeft 3D platform Sketchfab gekocht terwijl NVIDIA Blender toegevoegd heeft aan hun Omniverse platform.
Ook Snapchat legt met updates van Snap Map de fundering voor hun AR-cloud als onderdeel van de real world metaverse. Met My Places kunnen gebruikers nieuwe locaties en events ontdekken, terugvinden, in checken, opslaan en delen. Op deze manier kunnen relevante locatie gebonden AR Lenses en AR shares van vrienden ontdekt worden. Ook heeft Snap onlangs de bitmoji avatar ge-update naar een 3D-avatar die je allerlei dingen kan laten doen. Gebruikers kunnen zo eenvoudig met hun 3D-bitmoji van alles mee maken in de the real world-metaverse.
2. Fred Perry x Gorrilaz AR shopping experience
Shoppen via AR kan naast het het feit dat het heel handig is met virtual try-ons, ook een echte immersive experience zijn. Ik vind het altijd tof als merken er net iets meer van maken dan gewoon een virtuele shop. Fred Perry heeft dat samen met de Gorillaz gedaan. Hier stap je in een virtuele bus van Gorillaz die dient als portal. In de bus kan je naast allerlei leuke mini-verhaaltjes, interactieve elementen en collectables uiteraard ook door de nieuwe collectie browsen. Een sterke experience.
3. Sport en AR blijft een gouden combinatie
De Olympische Spelen zijn net ten einde en zoals bij elk groot event werden we ondergedompeld in AR-experiences. Van Google die atleten had toegevoegd aan hun 3D search, USA Today die de nieuwe sporten klimmen skateboarden in beeld brengt tot de NYT Times die op een hele toffe manier de verschillende mechanics van sporten uitbeeldt. Bekijk de AR-tab op Instagram en ontdek de AR-effects met een hele mooie visuele stijl.
Verder heeft Verizon app Pro Interactive nieuwe volumetric-content toegevoegd waarmee je in AR een kickflip met je skateboard kan leren van een pro. Een ander mooi voorbeeld van hoe AR ook een utility kan zijn is de CrateMaster-campagne van Reebok. In de korte film vertelt Kerby Jean-Raymond (vp creative direction) over zijn jeugd en hoe ze zelf basketball-courts maakte met kratten.
Bij de film zit een webAR tool waarmee je in AR de exacte (schaalbare) afmetingen van een court ziet zodat je het overal met krijt kan overtrekken. Goed bedacht!
4. Kleren komen tot leven in nieuwe Snapchat Lenses
In de nieuwe update van Lens Studio zit nu Garment Segmentation waardoor je stoffen van kleren kan vervangen met 3D-objecten of een effect. De vele voorbeelden vlogen me om de oren zoals goudvissen die over een shirt zwemmen, een shirt dat op muziek reageert, een bewegende Pickle Rick en coole patronen met een Nike Air max. Voor welk groot kledingmerk mogen we de eerste AR-kledinglijn maken?
5. Amerikaans cereal merk Reese’s Puffs maakt van hun verpakkingen AR synthesizers
Ik vind het altijd magisch wanneer fysieke producten een marker zijn voor AR-experiences. Het bekende Amerikaanse ontbijtproduct Reese’s Puffs heeft samen met het bureau Anomaly van zijn verpakkingen een aantal synths gemaakt. De volgende Puffs FX" synthesizers komen tot leven met webAR als je de verpakking scant: de Crunchy Drum Machine, de Creamy Lead Synth en de Chocolatey Bass Synth. Het toffe is ook dat je de Puffs op de verpakking moeten leggen om verschillende beats te maken. Ze hebben een aantal bekende producers gevraagd om er mee aan de slag te gaan en mensen kunnen zelf hun creaties delen. Bekijk een filmpje van hoe het werkt.
Lees meer en schrijf je in
Lees ook de andere 'Alles Augmented' posts en schrijf je in voor de tweewekelijkse AR-nieuwsbrief van Bas Gezelle.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!