Het lijkt misschien ongepast om er grote themas als #BLM, #MeToo, #Covid19 of #jeweetwel er bij te halen, en toch wil ik deze hashtag: #TheDilemmaNL graag voordragen voor een brede discussie in marketing. Sinds ik The Social Dilemma op Netflix heb gezien, heb ik een heel onaangenaam gevoel bij een deel van het werk wat ik de laatste jaren heb gedaan, en vraag ik mij af aan welke kant van de geschiedenis ik wil staan.
Algoritmen
Tegen mijn aanvankelijke weerzin in, "weer een film over silicon valley" zette ik de film aan. Na 15 minuten heb ik mijn zwaar schermverslaafde dochter van 15 geroepen, en om haar los te weken van TikTok en Instagram. Ik kocht haar om met 10 euro om tenminste de helft van deze documentaire mee te kijken, in het kader van een educatief project.
Het wordt heel lastig om dit manifest uit te schrijven zonder al te veel spoilers. The Social Dilemma bekijkt het ontstaan van de algoritmen waarmee sociale media ons beïnvloeden vanuit de blik van de ontwerpers en bouwers die nu terugkijken op wat ze ontwikkeld hebben, en komen bij ons terug met een belangrijke waarschuwing. Social media is niet alleen meer een storend element in de maatschappij, maar heeft deze al te ver ontwricht.
Dat er veel mis is met sociale media wisten we al. Fakenieuws kennen we van ene D. Trump. Het verslavende effect met subliminale communicatie die rechtstreeks je hersenstam ingaat, is voldoende reden om deze aandachtslurpers van je telefoon te halen. De onbelaste kapitaalstromen die deze bedrijven via Guernsey en Ierland naar de VS laten afvloeien. Allemaal te overzien, en ik kan er weinig aan doen.
Wat zijn we in hemelsnaam aan het doen?
De belangrijkste vraag die The Social Dilemma stelt is die aan de marketeers. Dat is in onze handen, en wij kunnen beslissen. Ja, ik snap dat sociale media een droom werkelijk hebben gemaakt. Gegarandeerde resultaten. Meetbaar. Effectief en mogelijkheden voor creativiteit.
Wat zijn we in hemelsnaam aan het doen? Moeten we dit monster wel voeren? Is het eigenlijk wel ethisch, om geld te steken in een systeem wat de gedachten en het gedrag van mensen als 'futures' verhandelt? Willen we een generatie die in haar gedrag, aankopen, meningen en relaties, helemaal bestuurd wordt door de onzichtbare derde persoon? Met het geld wat wij in deze machine stoppen.
Is dit nou allemaal nieuw voor iemand die al bijna 25 jaar in digitale media werkt? Natuurlijk niet. Ik ben niet naïef. Maar als je het zo expliciet, anderhalf uur uitgelegd krijgt door de grootste brains in deze wereld, dan slaat het harder in dan ik ooit had kunnen denken.
The Social Dilemma werd het eerst vertoond tijdens het Sundance festival 2020 en is nu te zien op Netflix.
Maarten Roelofs is partner bij Planet Nine
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!