Premium

Meta maakt Threads, een concurrent voor Twitter, ook in de EU beschikbaar

Consumenten en merken kunnen nu ook met de app aan de slag.

Threads en Instagram
Afbeelding: Shutterstock

Threads, het nieuwste socialmediaplatform van Meta, is vanaf vandaag (14 december) ook in de Europese Unie te gebruiken. In andere delen van de wereld is Threads sinds juli beschikbaar, maar Meta had langer nodig om Theads te laten voldoen aan de strenge Europese wetgeving rondom onlineplatforms. Nu kunnen ook Nederlandse consumenten en merken aan de slag met de dienst die concurreert met X (voormalig Twitter).

Wat is Threads?

Je kunt Threads het beste zien als een alternatief voor X (voormalig Twitter). Threads is een platform waarop je een account aanmaakt en andere accounts kunt volgen. Je plaatst er korte tekstberichten, eventueel vergezeld door foto's of een video. Berichten van jezelf en anderen zijn zichtbaar op een tijdlijn, waar Threads ook content plaatst van accounts die je niet volgt. De socialmedia-app is er voor Android en iOS en sinds kort ook voor web. Een account aanmaken op Threads is gratis en gaat nog makkelijker als je als consument of merk al een Instagram-account hebt. De 

Meta lanceerde Threads in juli, maar niet in de Europese Unie. Dat kwam omdat de dienst toen nog niet voldeed aan de Europese wetgeving, die voor onlineplatforms strenger is dan in veel andere landen en regio's. Nu Threads aan de wetgeving voldoet - consumenten kunnen bijvoorbeeld Threads-berichten zien zonder dat zij zelf een account hebben - lanceert Meta zijn nieuwste socialmediaplatform ook in de EU. Goed om te weten is dat Threads geen vervanger is voor Meta's Facebook, Instagram of WhatsApp, maar een aanvulling. Volgens Meta-topman Mark Zuckerberg heeft de wereld namelijk behoefte aan een online dienst om korte (tekst)berichten met elkaar uit te wisselen. Dat platform is er natuurlijk al meer dan tien jaar in de vorm van X, maar met X gaat het bergafwaarts sinds de excentrieke miljardair Elon Musk het platform eind 2022 kocht. Door allerlei beleidswijzigingen en bezuinigingen verandert X steeds meer in een dorpsplein waarop de moderatie tekort schiet, en waar merken niet langer op willen adverteren.

Hoe loopt Threads?

In eerste instantie heel succesvol, maar daarna is het gebruik gedaald. Inmiddels lijkt het te stabiliseren - al is het aannemelijk dat de gebruikerscijfers toenemen nu de dienst ook in Europa beschikbaar is. De meest recente cijfers van Meta-topman Mark Zuckerberg dateren van eind oktober, toen hij tegenover investeerders aangaf dat Threads bijna honderd miljoen maandelijkse gebruikers heeft. Van de bijna honderd miljoen maandelijkse gebruikers komen volgens analistenfirma's ongeveer de helft uit de Verenigde Staten. Over een paar maanden wordt duidelijk in welke mate de Europese beschikbaarheid bijdraagt aan het gebruik van Threads. 

In de afgelopen maanden heeft Meta verschillende functies toegevoegd aan Threads. Dat zijn basale functies zoals een webversie en een knop om geplaatste berichten te bewerken. Andere gebruikelijke functies ontbreken nog steeds. Denk aan het sturen van privéberichten en een chronologische tijdlijn met enkel berichten van accounts die je volgt. Onduidelijk is of Meta plannen heeft om dergelijke functies überhaupt toe te voegen aan Threads. Een deel van de Threads-gebruikers maakt al tijden duidelijk het jammer te vinden dat de dienst minder compleet is dan zij willen, of is om die reden gestopt met Threads gebruiken.

Threads Meta
Screenshots van Threads naast elkaar Afbeelding via The Verge

Kun je adverteren in Threads?

Nee, dat kan nog steeds niet. De app is een half jaar na de introductie nog steeds vrij van advertentiemogelijkheden. Prettig voor gebruikers, maar daar gaat het Meta niet om. Een paar maanden terug gaf het bedrijf aan dat de focus uitgaat naar het opbouwen van een groot aantal gebruikers, en dat er pas daarna advertentievormen beschikbaar komen. Merken kunnen tot die tijd alleen op organische wijze hun berichten onder de aandacht brengen van hun doelgroep(en). Uiteraard is het ook mogelijk om buiten Threads om samenwerkingen te sluiten met bijvoorbeeld influencers, die tegen betaling op Threads reclame kunnen maken voor een merk in kwestie. 

In de afgelopen weken heeft Meta reclamevrije versies van Instagram en Facebook beschikbaar gesteld in de EU. Die zijn uitgebracht na aanhoudende kritiek op de werkwijze van Meta, namelijk gebruikers gepersonaliseerde reclames voorschotelen in ruil voor een gratis dienst. De gebruiker betaalt minimaal tien euro per maand voor een reclamevrije Meta-dienst. Onduidelijk is of Meta plannen heeft om t.z.t. een advertentievrije versie van Threads uit te brengen. 

Wat moeten we met Threads?

Socialmedia-experts raden merken aan om snel een account aan te maken op Threads. Dat gaat heel makkelijk als je als merk al een Instagram-account hebt, want dan kun je dezelfde gebruikersnaam op Threads gebruiken. Heb je als merk geen Instagram of daar niet de gebruikersnaam die je ooit wilde, dan is het raadzaam om snel een Threads-account te creëren en daar de gewenste gebruikersnaam te claimen. Het zou zonde zijn als een concurrent of slimme consument er (weer) met die naam vandoor gaat.

Ten tweede is Threads hier een nieuw socialmediaplatform, waar je als merk dus op nul begint en op eigen wijze en zonder reclamestrategie kunt proberen zoveel mogelijk volgers te werven of andere doelen te behalen. Alle Nederlandse en Europese merken starten met een schone lei, dus je kunt de voortgang en resultaten van de concurrentie goed volgen. En omdat adverteren op Threads vooralsnog niet mogelijk is, vormt het socialmediaplatform ook nauwelijks een aanslag op het bestaande socialmediabudget. De medewerker die social media beheert, krijgt er met Threads wel nóg een platform bij om te ontwikkelen en bij te houden. 

Of het de moeite waard is om in te zetten op Threads, is lastig te voorspellen. Socialmedia-experts geven Threads wel een goede kans. Het platform valt namelijk onder de paraplu van het kapitaalkrachtige en ervaren Meta, maakt het de honderden miljoenen Instagram-gebruikers heel eenvoudig om ook een Threads-account te beginnen en heeft in de afgelopen maanden al meer dan honderd miljoen gebruikers verworven buiten Europa. In die paar maanden hebben uiteenlopende merken als CNN, Tinder en Wendy's al honderdduizenden tot miljoenen volgers aan hun Threads-accounts weten te binden. 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie