Bewustwording rondom luchtvervuiling
Het probleem van luchtvervuiling is dat het onzichtbaar is. Het Longfonds wil daarom mensen bewust maken hoe gezond de lucht is die mensen inademen. In dat geval is een massa medium als digitale reclamemasten uitermate geschikt om luchtvervuiling in Nederland onder de aandacht te brengen bij een miljoenen publiek.
Interbest ontwikkelde geavanceerde software waarmee actuele gegevens van het RIVM direct worden gekoppeld aan hun digitale reclamemasten. Hierop verschijnen uitingen van het Longfonds met de boodschap “de luchtkwaliteit hier kan beter”, “de luchtkwaliteit hier is nu matig”, “de luchtkwaliteit hier is nu onvoldoende” of “de luchtkwaliteit hier is nu slecht." Afhankelijk van luchtkwaliteit wordt het resultaat de komende weken met een animatie vertoond op totaal acht digitale reclamemasten in Nederland. Vooral door de real time verbinding is erg geschikt om actuele informatie te delen met een groot publiek.
Zuivere lucht en schoon drinkwater
In Peru gaan ze nog een stapje verder. In Lima werd door de Technische Universiteit een luchtzuiveringsinstallatie geïnstalleerd in een reclamemast die het werk doet van 1.200 bomen en dagelijks 100.000 kubieke meter vervuilde lucht zuivert. Lima heeft de slechtste luchtkwaliteit in Zuid Amerika en dat wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door de enorme bouwprojecten in dat land. Deze reclamemast staat op een bouwplaats en zuigt vervuilde lucht op aan de ene kant en blaast gezuiverde lucht uit aan de andere kant. Zo wordt de luchtvervuiling direct op locatie aangepakt.
Een jaar daarvoor had dezelfde technische universiteit de multifunctionaliteit van reclamemasten benut door de eerste mast te ontwikkelen die drinkwater maakt uit niets meer dan ijle lucht. De mast staat in een gebied waar het nauwelijks regent. De luchtvochtigheid is echter 98%. Door de luchtvochtigheid om te zetten in water voorziet de reclamemast, m.b.v. een kraantje onderaan de mast, omwonenden van water tijdens droge tijden.
Reclamevlakken kunnen zelfs helpen bij de strijd tegen Zika. Dat bewees Posterscope Brazilië In 2016 met de ontwikkeling van een billboard die muggen dode in Rio de Janeiro. Het billboard verspreidde een geur dat naar menselijk zweet rook en trok op die manier muggen aan van een afstand van 2,5 kilometer. Fluoriserend licht lokte de muggen verder het scherm in waarna een stofzuiger stysteem ze naar binnen zoog om ze vervolgens te doden.
Het is niet altijd nodig om technologische hoogstandjes uit te halen en reclamevlakken om te bouwen tot andere vernuftige apparaten. De digitalisering van reclamevlakken biedt ook legio aan mogelijkheden om maatschappelijke problemen aan te pakken. Dat liet een drogisterij in zweden begin dit jaar zien door een hoestende abri te maken. Op het eerste oog liet het digitale scherm buiten bij de metro een gewone foto zien van een model. Maar op het moment dat er iemand voorbij liep met een brandende sigaret begon de man op het scherm hard te hoesten. Blijkbaar omdat hij last had van de rook. Een hele verrassende manier om rokers aan het denken te zetten.
Digitale infoborden voor praktische informatie
Amsterdam en Rotterdam beschikken inmiddels over digitale infoborden. Buitenreclame-exploitant en stadsmeubilairbedrijf JCDecaux installeerde op onder meer het Damrak en in het Museumkwartier in Amsterdam en rond de Koopgoot in Rotterdam in totaal 65 digitale Mupi’s – vrijstaande panelen – waarop naast reclame ook zeer praktische informatie voor voorbijgangers te zien is. Inwoners en bezoekers van Amsterdam en Rotterdam kunnen zaken als het weerbericht, een evenementenagenda, Amber Alerts, toeristische verwijsinformatie en crowd management daarom voortaan gewoon midden op straat tegenkomen.
Reclamevlakken blijken heel geschikt te zijn om bij te dragen aan tal van stedelijke problemen en tegelijkertijd zien we dat merken steeds vaker hun sociale gezicht aan een groot publiek willen laten zien. Vandaar dat we hoge verwachtingen hebben van de grotere maatschappelijke rol die reclamevlakken in de toekomst gaan innemen
Verbinden van bedrijven steden en burgers
Dit is nog maar het begin volgens psCity. Het maatschappelijke projectbureau van Posterscope dat zich als eerste bureau in Nederland volledig richt op het verbinden van bedrijven aan steden en burgers om het stadsleven te verbeteren. In 2016 mobiliseerde psCity de Out of Home sector om belangeloos campagne te voeren voor Sheltersuit: een jas en slaapzak ineen die gratis wordt weggeven aan daklozen die niet terecht kunnen bij de opvang. Dit jaar koppelde zij Interbest aan het Longfonds om luchtvervuiling in Nederland op de kaart te zetten.
Op dit moment werken we bij psCity met de private sector en de stad Amsterdam aan de ontwikkeling van een stadsmeubel “De Buurtspot”, onderzoeken wij de mogelijkheid om een “Glow in the dark” hardlooproute te ontwikkelen en praten we met verschillende partijen over het starten van de “Buursuper”. Een nieuw concept voor de buurtwinkel om saamhorigheid in de stad te stimuleren.
Bekijk hier de video's van de Zika campagne en anti rook camagne
Klik hier voor meer informatie over de camagne van het longfonds
Thijs Verheugen - director psCity en marketing director Posterscope
psCity en Posterscope zijn onderdeel van Dentsu Aegis Network (DAN). DAN is het moederbedrijf van 10 gespecialiseerde media, marketing en communicatiebureaus. De bureaus: Carat, Vizeum, iProspect, Amplifi , Amnet, Posterscope, Isobar, Social Embassy, The Story Lab, ACHTUNG!mcgarrybowen, MKTG en DAN DNA, werken samen aan de beste geïntegreerde merk-, media- en digitale communicatieoplossingen voor lokale en internationale klanten.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!