Het EK was een voetbal- én AR-spektakel

Alles Augmented #74 Tweewekelijks het laatste nieuws over augmented reality.

1. Merken geven voetbalfans extra beleving met AR

Euro2020 is afgelopen en adverteerders hebben gretig gebruik gemaakt van augmented reality om de fans te bereiken. Met toffe experiences om de favoriete teams aan te moedigen met gekleurde vlaggen in AR. Zoals wij PLAYAR voor Coca Cola en Gilette hebben ontwikkeld -zie onderstaande video-, met het haar van Engeland speler Jack Grealish of de toepassing om een selfie te kunnen maken met de favoriete spelers. Voor deze optie zijn de spelers veelal in 3D video opgenomen waardoor je naast een selfie ook de spelers overal in AR kan plaatsen. Zoals met de KNVB Oranje app die ik al eerder deelde, waarmee je een Belgische speler op een hamburger van MCDonalds kan plaatsen of zoals het voorbeeld van de motivational speech van Engelse Youtuber Niko Omilana als hologram.

Naast het delen van foto’s en video’s werden we als supporter ook aan het werk gezet door een bal in AR hoog te houden zoals deze experience van Adidas of zoals deze bewegings-experience van Coca Cola in Polen.

Ook tof: Snapchat is in Engeland een samenwerking aangegaan met de organisatie Kugali Media om de zwarte voetballer te eren met virtuele standbeelden, dit omdat er van de 200 voetballers-standbeelden in Engeland er geen één tussenstaan van een zwarte voetballer.

The European Championship 2021 is a football and AR spectacle

2. Teleporteer je naar een andere realiteit met Reality Cloud van Varjo

Varjo, de Zweedse headsets met superrealistische mixed reality, lanceerde zijn Reality Cloud. Een grote stap naar twee van de grote beloften van VR/AR, teleportatie en virtuele samenwerking. Met hun Varjo XR-3-headset kun je jouw realiteit in de cloud vastleggen en live met iemand anders delen. Het 'video pass through system' digitaliseert hiervoor de wereld en hun Lidar-software verandert het in een 3D-ruimte. Deze virtuele ruimte kan dan weer door iemand anders ergens anders in de wereld op zijn eigen ruimte worden 'geprojecteerd'. Zo zijn ze samen in deze virtuele wereld.

Wauw! Een Metaverse, een gedeeld virtueel bestaan, geworteld in de realiteit. Die je samen kan bewerken en wijzigen. Met elkaar werken, plezier maken, sporten, alles kan en kan me voorstellen dat zodra meer smartphones, zoals de iPhone12 Pro, een Lidar-scan krijgen, dit in de toekomst ook mobiel kan werken. Bijvoorbeeld in een connected Lens van Snapchat zodat je samen in een gescande virtuele ruimte zit. Natuurlijk niet zo realistisch als dit. 'See you at the other side!', zoals Varjo's ceo Timo Toikkanen zei.

Varjo Reality Cloud

3. AR experiences van The Wildlife Federation en Corona om klimaatverandering te stoppen

Kunstenaar Dustin Yellin, reclamebureau Droga5 en the National WildLife Federation hebben de app Procession AR gelanceerd. Een virtueel kunstwerk die laat zien waar onze wereld heen gaat als we niks doen aan de klimaatverandering. Je zit in in een dystopische wereld en je moet 10 van de 40 verdwijnende diersoorten vinden. Wel mooi gedaan.

Corona heeft dit jaar een Net Zero Plastic Footprint gehaald en daar zijn ze trots op en ze willen de vervuiling door plastic waste extra onder de aandacht brengen met een webAR experience. Je vult een aantal vragen in over jouw consumptiegedrag en in webAR zie je dan jouw jaar in plastic. Allemaal flessen vallen uit de lucht en vervolgens kan je via een portal zien dat al dat plastic op mooie stranden terecht komt. Een leuke experience. Probeer hem zelf.

Plastic Reality

4. 3D kennisdeling in AR zit in de lift met nieuwe funding voor JigSpace

JigSpace is een soort Canva voor 3D presentaties om iets uit te leggen of te leren. Deze 3D kennisdeling is via de app in AR te bekijken en heeft al zo’n 4 miljoen gebruikers. Iedereen kan zelf een Jig maken en fabrikanten kunnen heel makkelijk productdemonstraties maken door hun Cad files te uploaden. Ze hebben nu een nieuwe funding van 4,7 miljoen dollar opgehaald. En onlangs zijn ze ook nog een samenwerking aangegaan met Snapchat en gebruiken ze Snapchat Scan voor een speciale JigSpace Lens om iets te leren over je gootsteen of koffiezetapparaat. 

Ik geloof heel erg in kennisoverdracht in AR omdat 3D zoveel duidelijker is, interactie mogelijkheden biedt. Daarbij is het wetenschappelijk bewezen dat men 3D content beter onthoudt. Op het vlak van contentmarketing liggen hier voor merken veel kansen op de sociale platformen zoals Instagram/Facebook en Snapchat.

Scan to view Jigs in Snapchat with JigSpace Lens

5. Frans museum maakt AR tour met uitgestorven diersoorten. 

In het Frans Nationaal historisch museum in Parijs komen met de HoloLens 2 uitgestorven dieren weer tot leven. Tijdens de tentoonstelling Relive Extinct Animals In Augmented Reality kom je in een 15 minuten durende AR tour dieren tegen zoals de sabeltandtijger, de Dodo en wordt je gegidst door een duif in AR. De trailer ziet er enorm veelbelovend uit, maar het lastige is altijd dat er nergens echte footage vanuit de HoloLens te vinden is. Dus mocht je in Parijs zijn en langs gaan, laat me weten hoe het was. :)

 

Relive Extinct Animals In Augmented Reality

Lees meer en schrijf je in

Lees ook de andere 'Alles Augmented' posts en schrijf je in voor de tweewekelijkse AR-nieuwsbrief van Bas Gezelle.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie