1. Levensgrote 3D-video’s geven je de ultieme AR-beleving
De groei van AR is niet te stoppen. De hardware en platformen worden beter en beter en ook de vraag om hoogwaardige content stijgt. In Eindhoven hebben ze met de 4DR Studios daarop een antwoord. De enige volumetric capture studio in de gehele Benelux. In een grote - en nu vaak - lege zaal van de Effenaar bouwen zij hun studio op-en af om 3D-video’s te ontwikkelen. Ik ging langs om eens tijdens een opname achter de schermen te kijken!
Binnen 4DR Studios staat een gigantische ronde green screen studio met daarin 32 camera’s en allerlei belichting. Deze 32 camera’s zorgen ervoor dat een persoon van alle kanten wordt vastgelegd zodat de software van 4DViews daar een 3D-render van kan maken. Om er voor te zorgen dat er van een persoon van alle kanten beeld is, moeten ze per shot goed nadenken hoeveel mensen en op welke manier er props in de studio aanwezig zijn. Ze schieten op 30 fps maar kunnen tot max 60 fps filmen en de software rendert elk frame tot een 3D-model. Ze hebben dan ook 10 uur nodig om een video van ongeveer een 1 minuut te renderen.
Maar het resultaat mag er zijn met een video die life size getoond kan worden in AR of VR en van alle kanten kan worden bekeken, wat een te gekke beleving geeft. Toen ik de studio bezocht was 4DR Studios bezig met een project voor Brabant Remembers om Brabantse WO2 verhalen op deze manier tot leven te brengen. Het is echt magisch om op deze manier midden in de geschiedenis te kunnen staan. Daarnaast hebben ze o.a. een stadiontour voor PSV gemaakt en een videoclip voor Clouseau.
Het toffe is ook dat 4DR Studios initiatiefnemer is van het Chronosphere project. Hierbinnen kunnen contentmakers en wetenschappers hun ideeën pitchen om te kunnen experimenteren met deze nieuwe technologie. Onlangs hebben ze een volumetric capture modeshow ontwikkeld voor het afstudeerproject van Summa Fashion College. Het was een enorm inspirerend en ik kan niet wachten om hier zelf een keer mee aan de slag te gaan. Hieronder zie je 1 frame van een 3D-video van mij in de studio.
2. Alles Augmented als online talkshow op de Dutch Media Week
De eerste week van oktober is de Dutch Media Week en ik ben gevraagd om daar een AR talkshow te doen. De online talkshow is vrijdag 9 oktober van 13:00-13:45 en gaat over: De kracht van AR nu onze camera slimmer wordt. Zet hem in je agenda! Met 4 te gekke gasten: David Robustelli (Capitola.Social), Tim van der Wiel (GoSpooky) en Jan Verwoerd (360Fabriek) en Maarten Reijgersberg (RauwCC) als mijn tafelheer. Lees meer over de show en meld je daar aan om een reminder op de dag zelf te krijgen! Er is ook nog een FB-event.
3. Facebook komt in 2021 met classic AR glasses
Facebook (inclusief Insta) is naast Snapchat op dit moment één van ‘s werelds grootste AR platformen. Tijdens het jaarlijkse Facebook Connect dat onlangs plaatsvond ontdekte we dat er 1,2 miljoen AR Effects zijn ontwikkeld door ruim 400K creators (waarvan 55% vrouw). En ze breiden Spark AR uit met 50 nieuwe features zoals iris tracking en kunnen de AR effects ook worden toegepast in Insta Reels (hun TikTok kloon). En nog toffer AR effects kunnen straks ook op hun slimme camera Portal en Messenger worden gepubliceerd.
Maar het grote nieuws waar iedereen op wachtte, komen er AR Glasses!? Ja zeker Facebook Reality Labs kondigde aan dat in 2021 de eerste smart glasses op de markt komen. En glasses met stijl want ze gaan een samenwerking aan met Ray-Ban. Check deze te gekke video “The future will be classic”. Uiteraard gaan bij iedereen dan de privacy alarmbellen af. Ze deelden dan ook hun nieuwe innovation principles waarin ze o.a. privacy hoog in het vaandel hebben staan. Om te ontdekken hoe mensen op smart glasses reageren, maar vooral ook om uit te vinden welke soft -en hardware ze nodig hebben om te komen tot die AR glasses, lanceren ze Project Aria. Waarmee een kleine testgroep deze smart glasses gaat gebruiken om data van hun omgeving te verzamelen om daarvan te leren. Beetje dubieus, maar onderstaande video met hun visie op AR glasses is wel tof.
4. Nivea Men en Google Lens bieden interactieve AR experiences aan op een gezichtscrème
Consumenten in Duitsland kunnen nu hun Google Lens camera richten op de ‘Active Energy Wake-Up Instant Effect Gel’ om drie AR Lens experiences te unlocken. Met gebruikstips, meer productinformatie en een stukje entertainment met een Duitse Netflix ster. We zien wel vaker AR experiences op verpakkingen in het schap, maar het interessante is dat dit volgens mij de eerste is met Google Lens. Wat standaard in de camera van Android devices zit. Lees hier het persbericht.
5. Met gebaren communiceren in video-calls
De beste concepten zijn degene die altijd enorm voor de hand (no pun intended) liggen. Cameron Hunter (een engineer van Netflix) bedacht een AR oplossing waarmee je visueel kan communiceren in drukke video-calls. Want meestal is iedereen druk aan het praten en kom je er niet tussen of wil je de presentatie/het gesprek niet verstoren. Hij ontwikkelde supersnel een Snapchat Lens op basis van de standaard gestures die Snap herkent en koppelde die via Snapchat Camera aan Zoom. Als hij nu iets wil bevestigen, afkeuren, toejuichen of iets wil vragen dan gebruikt hij gestures en komt er een soort comic-achtige visual in beeld. Love it. Zie zijn tweet met de volledige werking.
Lees meer en schrijf je in
Lees ook eerdere 'Alles Augmented' posts en schrijf je in voor de tweewekelijkse AR-nieuwsbrief van Bas Gezelle.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!