VR brengt treinontwerp tot leven.
Ipsos voerde in opdracht van Deutsche Bahn een onderzoek uit naar toekomstige design-richting voor het interieur van de langeafstandstreinen voor zakelijke reizigers. Hierbij maakten onderzoekers voor het eerst gebruik van de VR-bril Oculus Rift, een hoogstandje op het gebied van virtual reality.
Net echt.
Met de Oculus Rift bekeken proefpersonen verschillende ontwerpen voor de inrichting. Zij beoordeelden deze op zowel emotionele aspecten, zoals sfeer en ruimtelijk gevoel, maar ook op functionele aspecten, zoals inrichting. De VR-brillen gaven niet alleen een getrouw beeld van de werkelijkheid, maar lieten mensen volledig in deze werkelijkheid opgaan. Zo ervoeren zij het ontwerp en de ruimte als levensecht.
Gemakkelijk en voordelig concepten testen.
Dankzij VR kunnen we verschillende ontwerpvarianten gemakkelijk en voordelig beoordelen of herzien. Omdat er geen eerdere ervaring vereist is, is deze techniek geschikt voor iedere doelgroep. Virtual reality is daarmee hard op weg om een plaats in design research te veroveren.
Meer weten?
Bezoek onze lezing: ‘Design research met Virtual Reality: realistisch, efficiënt en fun!’ op het MIE 2016 of neem contact op met Robert Schueler, robert.schueler@ipsos.com, 020-6070832.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!