Waarom AI-gestuurde contextuele marketing de toekomst is

In dit artikel leggen we uit hoe AI-algoritmes een revolutie teweegbrengen in contextuele targeting technieken.

ContextAI - RTB House technologie

Contextual targeting wordt opnieuw een belangrijk gespreksonderwerp voor merken en digitale adverteerders. De marketeers die al een tijdje meedraaien, voelen misschien een déjà vu, maar we gaan niet terug naar het verleden. In dit artikel leggen we uit hoe AI-algoritmes een revolutie teweegbrengen in contextuele targetingtechnieken.

We zullen een aantal van de volgende ideeën behandelen:

- Contextuele targeting betekent dat reclame-inhoud past bij het medium waarop het wordt weergegeven
- Geavanceerde targeting is ook afgestemd op individuele gebruikers, waarbij direct wordt ingespeeld op beslissing triggers
- Google's beslissing om tracking cookies van derden te beëindigen zal advertentietechnieken verstoren
- Contextuele targeting zal een belangrijk instrument worden voor bureaus en merken om gebruikers te bereiken
- Deep Learning-technologieën maken geavanceerde contextuele targetingmethoden mogelijk

Wat is contextuele targeting?

Het basisprincipe van contextuele targeting is eenvoudig. Het gaat erom relevante advertenties te plaatsen naast de meest relevante inhoud. Dit is nooit exclusief geweest voor digitale marketing. Het evalueren van het potentiële bereik binnen je doelgroep van een specifiek tv programma is nog steeds een belangrijke factor bij het beslissen of je wil investeren in een tv-advertentie. Hetzelfde geldt voor advertenties in print; damesbladen hebben de neiging om meer reclames te bevatten voor vrouwelijke producten, terwijl autobedrijven advertentieruimte in automagazines gretig afnemen. Ongeacht het medium, zullen de gebruikers van het platform waarschijnlijk resoneren met de boodschap van het merk.

Hoewel het idee vrij eenvoudig is, kan de strategie op veel verschillende manieren worden uitgevoerd. Honda kan bijvoorbeeld reclame maken voor drie belangrijke kenmerken van een nieuwe, betere versie van een automodel. Deze advertenties zouden typisch worden geplaatst op platforms die geïnteresseerd zijn in auto's; bijvoorbeeld de online versies van populaire automagazines.

Een andere manier om context te benaderen is door te focussen op specifieke aspecten van de auto, afgestemd op uw publiek. Op een website met tips voor ouders zou Honda de veiligheidsvoorzieningen van de auto kunnen laten zien, terwijl een site voor sportliefhebbers een Honda zou kunnen tonen met surf- of skispullen.

Waarom staat contextual targeting weer in de belangstelling?

Om te begrijpen waarom online reclame is geïnteresseerd in contextuele targeting, moeten we een kijkje nemen op de technologische vooruitgang en de privacy controverses rond het alternatief, third-party cookie-based targeting.

Technologische vooruitgang heeft contextuele targeting veel schaalbaarder gemaakt. De AI-algoritmes van RTB House zijn in staat om 95% van het internet te scannen en te begrijpen. Dit vertaalt zich in 1,5 miljoen gescande artikelen per uur in meer dan 40 talen. Niet alle MarTech-spelers zijn zo geavanceerd, maar als industrie hebben we enorme verbeteringen aangebracht in de manier waarop algoritmen website-inhoud scannen en categoriseren die wordt gebruikt voor het leveren van campagnes.

De tweede reden achter de tijdelijke afwezigheid van contextuele targeting was het gebruik van third-party cookies. Cookie-gebaseerde oplossingen moedigden adverteerders aan om context te negeren en in plaats daarvan te vertrouwen op digitale gebruikersprofielen. Recentelijk heeft deze aanpak geleid tot bezorgdheid bij het publiek over de privacy. Deze bezorgdheid heeft de aanzet gegeven tot wettelijke maatregelen zoals de General Data Protection Regulation (GDPR) in Europa en de California Consumer Privacy Act (CCPA).

Deze bezorgdheid heeft er ook toe geleid dat browsers het gebruik van tracking cookies beperken. Safari en Mozilla zijn met dit initiatief begonnen, maar de grootste impact op de sector was zonder enige twijfel de beslissing van Google om tracking cookies van derden te verwijderen uit Chrome, 's werelds populairste browser.

Context AI komt in het spel

RTB House stelt al jaren de privacy van de gebruiker voorop. De beweging van de industrie om tracking cookies te laten vallen werd door ons van harte verwelkomd, ten eerste omdat het het juiste is om te doen, en ten tweede omdat we sinds 2017 Deep Learning-technologie gebruiken om het meeste te halen uit privacy first-alternatieven.

Kortom, Deep Learning-algoritmen zijn een evolutie van Machine Learning. Het grote verschil is dat Deep Learning veel beter in staat is om te gaan met grote sets van ongestructureerde gegevens.

Denk aan een eenvoudig voorbeeld van een bewegingsgevoelig verlichtingssysteem. Legacy AI-algoritmen werden verteld door een IT-ingenieur die zou moeten specificeren dat elke keer dat de bewegingssensor detecteert dat u de kamer binnenkomt, het licht aan moet gaan. Een Deep Learning-oplossing zou eenvoudigweg leren dat er een sterk patroon is tussen het moment dat u de kamer binnenkomt en uw actie (het indrukken van de lichtschakelaar) die daarop volgt; na een paar "leercycli" zou het beginnen het licht aan te doen telkens wanneer dat nodig is, en het patroon aanpassen naarmate uw gewoonten veranderen.

Deze analogie kan worden toegepast op veel gecompliceerdere acties, zoals het tonen van zinvolle advertenties aan de juiste gebruiker, op het juiste moment en in de juiste context. Als we kijken naar de geleverde cijfers in zowel performance- als brandingcampagnes, kan onze Deep Learning-gebaseerde technologie tot 47% meer waarde leveren binnen hetzelfde marketingbudget.

Om terug te komen op de contextuele targeting: dankzij onze superieure technologie zijn we in staat om diep in site-analyse te duiken. We hebben al gezegd dat 95% van het verkeer wordt gedekt door 1,5 miljoen gescande artikelen per uur, maar wat nog belangrijker is, is de diepte van de analyse en wat dit betekent voor merken die campagnes uitvoeren met RTB House.

Zo werkt ContextAI
Zo werkt ContextAI

Onze contextuele oplossing gaat veel verder dan algemene informatie bij het analyseren van een website. We scannen elk artikel afzonderlijk en leggen gegevens vast zoals: de URL, trefwoorden op de site en aanvullende gegevens over de inhoud, zoals afbeeldingen of video. Deze gegevens worden vervolgens geanalyseerd door Natural Language Processing-algoritmen, die het belang van de trefwoorden bepalen en de site toewijzen aan de meest relevante categorie of categorieën. De weging van trefwoorden is cruciaal, anders zou het gemakkelijk zijn om content over een recept voor appeltaart te targeten in plaats van Apple computersoftware.

ContextAI
ContextAI gebruikt Natural Language Processing-algoritmen

Brand Safety is direct gerelateerd aan contextuele targeting. Het vermijden van onveilige content is een topprioriteit voor alle merken en mediabureaus. Dit wordt deels gevoed door zorgen over brand sfatey in verband met platformen die worden gedomineerd door user-generated content. Programmatic advertising biedt een effectief én brandsafe alternatief. Een diepgaand begrip van de inhoud van de inventory maakt het mogelijk om ongewenste uitgevers, sites of zinnen zeer nauwkeurig te blokkeren.

Richt je op mensen, niet op de context

Granulaire contextuele targeting (inclusief zinsdelen en associaties) maakt het mogelijk om contextuele doelgroepen te creëren van gebruikers die geïnteresseerd zijn in een bepaald onderwerp. Die doelgroepen worden vervolgens op de meest efficiënte manier bereikt, dankzij de Deep Learning-algoritmen die verantwoordelijk zijn voor het tonen van een advertentie. Dezelfde technologie beslist welk advertentieformaat en welke advertentie-inhoud moet worden weergegeven, en creëert vervolgens een gepersonaliseerde ervaring met volledige inachtneming van de privacy van de gebruiker.

Cookieloos adverteren via RTB House
ContextAI brengt ook associaties in kaart

Contextueel is de toekomst. Ontdek waarom je het direct zou moeten toepassen

Privacy is nog nooit zo belangrijk geweest voor het online marketing vakgebied. De grootste verandering heeft te maken met cookies, maar er zijn ook een aantal initiatieven gericht op het beperken van de mogelijkheden om vingerafdrukken te nemen en ID-grafieken op te bouwen. Dit betekent dat veel populaire targeting strategieën vroeg of laat achterhaald zullen zijn. Om voorop te blijven lopen adviseer ik om te leren hoe RTB House je kan helpen de efficiëntie van campagnes te verbeteren, zowel nu als in de cookieloze wereld.

Nog niet overtuigd? Lees wat onze klanten over ons zeggen.


RTB House is een ad-tech bedrijf met kantoren in 30 landen dat state-of-the-art (re)targeting technologie levert voor A-merken. Onze eigen ad buying engine wordt aangedreven door Deep Learning algoritmes en helpt toonaangevende adverteerders uitstekende resultaten te genereren om hun doelstellingen op korte, middellange en lange termijn te bereiken. We geloven in personalization-at-scale en bewijzen dit door kostenloos dynamische video en display creatives te maken die voor onze klanten een incrementeel sales en branding effect leveren.

Gordon Plomp is Sales Director bij RTB House

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →