Voor digitaal marketingsucces heb je first party data en een goede, geïntegreerde adtech-stack nodig. Toch zijn er nog veel adverteerders die de verantwoordelijkheid voor hun data en marketingtechnologie verspreiden over verschillende bureaus en andere partners. Dat maakt ze minder efficiënt en geeft uiteindelijk problemen met data ownership en lock-in. Daarom moet je nu actie ondernemen om zelf eigenaar te worden van je marketing-tech en data.
Net als iedereen in de marketingwereld, ben je waarschijnlijk druk met grip te krijgen op je data, databronnen te integreren en zo veel mogelijk waarde uit je data te halen. Website analytics, customer data platforms en CRM-systemen zijn daarbij je belangrijkste databronnen. Maar hoe zit het met de wereld buiten je eigen website, app en andere online assets? Ook daar spelen zich belangrijke contactmomenten af met je doelgroep. Contactmomenten die je inkoopt met advertenties. Het meten en doorgronden van die interacties is complexer, omdat er meestal een derde partij bij betrokken is.
Verspreide verantwoordelijkheid
In de praktijk heb je dus een goed beeld van de reis die een consument aflegt op jouw eigen platformen. Maar de rest van de klantreis is veel minder duidelijk. Dus kan het gebeuren dat je consumenten confronteert met boodschappen waar ze niet op zitten te wachten. Of dat je veel te vaak contact met ze zoekt en ze daarmee irriteert. Het probleem is dat de verantwoordelijkheid voor je advertentietechnologie en data over allerlei externe partijen verspreid is. Er ontstaat in zo’n complex ecosysteem makkelijk onduidelijkheid over wie eigenaar is van de data. Een centraal overzicht van klant- en campagnedata ontbreekt en efficiënt en effectief aansturen van alle marketingactiviteiten wordt erg moeilijk. Uiteindelijk leidt dat ertoe dat je je schaarse marketingbudget niet optimaal besteedt.
Het belang van een centrale ad server
Hoe breng je de datastromen van al je verschillende paid media bij elkaar? Een centrale ad server is daarvoor de beste oplossing. Die geeft je overzicht en die zorgt dat je, bijvoorbeeld met behulp van benchmarks, een betere manier van werken kunt ontwikkelen voor je digitale advertenties.
Een centrale ad server beheert al je ads, ongeacht het platform waar ze verschijnen, en centraliseert dus ook al je ad data. Dat geeft je een centraal ijkpunt dat je kunt gebruiken om je totale strategie te overzien en de juiste inzichten en resultaten te rapporteren. Think with Google legt het hier wat uitgebreider uit.
Eigen licentie, eigen data
Kiezen voor een centrale ad server betekent ook dat je data verzamelt die je normaal niet zelf zou meten. Want als je alle paid media centraal gaat tracken, houd je het eigendom van een veel groter deel van je campagne data. Ineens heb je zo veel meer transparantie: je weet precies welke digitale media je inkoopt en wat de kwaliteit ervan is. En je bent nu echt eigenaar van je data, inclusief de volledige historie. Je kiest zelf welke data je beschikbaar stelt aan welke partner en je kunt van marketingbureau wisselen zonder angst voor lock-in of dataverlies. Totale controle en eigenaarschap van accounts, pixels, product feeds en doelgroepen is een belangrijk argument voor het afsluiten van eigen contracten met technologieleveranciers en het beheren van je eigen ad server.
Een geïntegreerde stack maakt je efficiënt
Veel adverteerders kiezen voor hun marketingstack een best in breed-aanpak: voor iedere toepassing de beste technische oplossing. Wij pleiten juist voor een geïntegreerde stack, omdat het integreren (‘aan elkaar knopen’) van al die verschillende oplossingen veel te veel tijd en geld kost. Een geïntegreerde oplossing met een eigen ad server als middelpunt geeft je altijd één waarheid als het om je data gaat. Met de huidige versnippering van het digitale medialandschap en de toenemende digitalisering van media zal het belang van de centrale ad server alleen maar toenemen. Je zult TV en radio bijvoorbeeld, net als buitenreclame, steeds meer digitaal inkopen. Ga niet nog meer systemen, platformen of rapportages toevoegen die alles weer ingewikkelder maken, maar integreer deze nieuwe kanalen in je bestaande server.
Betere samenwerking tussen teams
Met een centrale ad server sluit je verschillende specialistische teams binnen paid media beter op elkaar aan. Vanaf nu werkt ieder team altijd met dezelfde data. Iedereen ziet elkaars resultaten en teams kijken niet meer naar hun kanaal in isolatie maar zien hun prestaties als deel van het geheel. Je kunt de creatieve bureaus waar je mee werkt rechtstreeks toegang geven tot data over de performance van hun creaties, zodat ze hun werk kunnen optimaliseren. Dat kan alleen omdat de ad server jouw eigendom is en jij dus zelf kunt bepalen met wie je welke data deelt.
Sneller bijsturen
Met een centrale ad server ben je dus efficiënter, effectiever en op de lange termijn bevrijd van ingewikkelde vraagstukken op het gebied van integratie en afhankelijkheid van externe partijen. Maar er is nog een belangrijk extra voordeel: je kunt veel sneller bijsturen. Je hoeft rapportages niet meer uit verschillende bronnen bij elkaar te zoeken en je software is 100% ingericht voor jouw processen. Dat betekent dat je veel sneller een veel completer overzicht hebt over wat er gebeurt. Je ziet dus ook veel sneller waar je kunt optimaliseren.
Belangrijk daarbij is dat je advertentie- en klikdata al lang niet meer alleen voor marketing gebruikt. Ook je klantenservice en je softwaredevelopers hebben data nodig over klant- en doelgroepgedrag. Door al je data zelf te beheren maak je ze veel breder beschikbaar en haal je er meer rendement uit.
Annalect is Google Marketing Platform sales partner. Dit betekent dat bureaus en adverteerders via Annalect een GMP licentie kunnen afnemen waar Campaign Manager 360 - als adserver - onderdeel van is. Wil je meer weten over hoe je de controle over je data houdt en meer rendement haalt met een centrale ad server? Neem contact op met ons team (nlenablement@annalect.com). Op onze eigen website schreven we bovendien een blog waarin we uitleggen waarom wij voor CM360 hebben gekozen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!