Publicis Groupe wil een simpel, flexibel en efficiënt model waarbij klanttevredenheid, -specialisatie en integratie centraal staan.
Begin december kondigde Maurice Levy, ceo van de Publicis Groupe, al aan dat Publicis een nieuwe structuur zou krijgen gebaseerd op vier pijlers – Publicis Communications, Publicis Sapient, Publicis Health en Publicis Media.
Die structuur wordt nu internationaal de komende tijd ingevoerd. Voorheen was de structuur nog gebouwd rond internationale netwerken, maar de silo’s worden doorbroken. Voortaan wil Publicis zich aan klanten presenteren als ‘the power of one’, zo stond in een statement van Lévy.
Afgelopen week meldde Adage dat Publicis Media zijn mediabureaumerken consolideert en managers heeft benoemd voor verschillende regio's. Internationaal gaat Publicis Media van zes naar vier merken: Starcom en Zenith blijven wereldwijde mediabureaumerken. Mediavest/Spark wordt de derde en Optimedia/Blue 449 de vierde.
Lisa Donohue wordt global brand president voor SMG en Vittorio Bonori voor Zenith en daarmee 'verantwoordelijk voor focus op de sterke differentiatie van merken, cultuur en talentontwikkeling binnen de labels'.
Consequenties in Nederland
Starcom en ZenithOptimedia blijven in Nederland gewoon als merk opereren. In een statement meldt Publicis: 'Juist omdat Publicis Groupe sterk gelooft in de kracht van haar merken blijven Starcom en Zenith aan als mediamerken/bureaus, ook in Nederland.' De naam Vivaki lijkt te verdwijnen. 'Vivaki wordt als merk volledig geïntegreerd in Publicis Media', zo staat in het statement. Starcom verhuist per 1 april naar het Publicis Groupe pand in Amstelveen en daarmee wordt op lokaal niveau een volgende stap gezet.
Later dit jaar wordt meer bekend over de nieuwe structuur binnen heel Publicis in Nederland.