Gen Z wil snelle, visuele antwoorden op hun vragen - met de voorkeur voor video. Sterker nog, een onderzoek van Google heeft aangetoond dat bijna 40% van de 18-24-jarigen short-form video-platforms, zoals TikTok, YouTube (Shorts) en Instagram (Reels), gebruiken als zoekmachine. Denk aan: de beste hotspots voor hun volgende citytrip, schoonmaaktips of snelle recepten. Als merk is het cruciaal om in te spelen op deze verandering in consumentengedrag. Hoe? Met een sterke en effectieve social SEO strategie.
Het belang van short-form video content voor jouw merk
De populariteit van short-form video content is vandaag de dag voelbaar en dat zal dit jaar niet gaan veranderen. Sterker nog, 90% van de hedendaagse marketeers geeft aan te blijven investeren in short-form video dit jaar. Dus, wat is zo belangrijk dat iedereen massaal aan het wedden is op short-form content? Simpel gezegd: wat doet short-form video nou écht voor jouw merk?
Nou, laten we eerst eens kijken naar de consument. 73% geeft aan middels short-form video’s nieuwe producten te ontdekken (wyzowl, 2022). Betekent dit dat de jongere generatie long-form video achter zich heeft gelaten? In tegendeel! Volgens het YouTube Culture en Insights team, bekijkt 59% van Gen Z langere versies van video’s die ze ontdekken op short-form video apps.
Dit maakt dat short-form content een mooie verrijking is van jouw al bestaande long-form videostrategie. Trek de aandacht van jouw consument met een user generated product demo en leidt deze groep vervolgens naar jouw langere video, waarin je meer laat zien. Of: showcase de hoogtepunten van één van jouw langere podcastafleveringen middels Shorts om nieuw verkeer en abonnees naar jouw kanaal te trekken.
Hoe Social SEO zijn intrede doet in 2023
Steeds meer social media-gebruikers behandelen (short-form) videoplatforms als een zoekmachine. En dit bleef bij de platforms niet onopgemerkt. TikTok en YouTube (lees: Google) zijn hun social search features steeds meer aan het uitbreiden. Zo hopen ze hun gebruikers steeds beter te bedienen met de juiste antwoorden. TikTok wordt een steeds groter onderdeel van de (Bing) zoekresultaten (Ahrefs, 2022).
En laten we Shorts niet vergeten - die verschijnen nu ook in de zoekresultaten van Google (en YouTube). Laat deze trend je inspireren! Hoe staat het ervoor met jouw social SEO strategie? Creer jij al zichtbaarheid binnen alle features van een platform, binnen alle fases van de marketingfunnel?
De eerste stap naar een sterke videostrategie is onderzoek. Onderzoek naar je niche, de huidige trends, het gedrag van je doelgroep en de meest gezochte vragen over jouw topic. Op basis van dit onderzoek krijg je duidelijk rond welke zoekwoorden je jouw content gaat maken.
Optimaliseer jouw social SEO strategie met data-onderzoek
Oké, de manier waarop men zoekt is dus aan het veranderen. Meer mensen gebruiken TikTok, Shorts en Reels om nieuwe hotspots, tips en DIYs te vinden. Dit biedt talrijke mogelijkheden om een massa aan oriënterende consumenten te bereiken met de juiste videocontent. Maar wat is ‘de juiste’ videocontent? Een realistische vraag waar je mee kan worstelen is: hoe weet ik welke content ik moet maken om te slagen? Hoe weet ik naar welk type TikToks, Reels en Shorts mijn doelgroep op zoek is? Het antwoord is: data!
Met een recent ontwikkelde datamethode, kun je gebruik maken van de voorspellende kracht van meerdere zoekmachines (lees: niet alleen Google). Zo krijg je antwoord op welke content je als merk moet maken om je publiek optimaal te bedienen met short-form video. Het is een zoekmachine-gestuurde tool, die je precies vertelt welke content je moet produceren om hoog te scoren in elke soort zoekmachine. Zo spot je nieuwe kansen op het gebied van content, voordat je concurrenten dat doen. Wil je meer weten over hoe data en onderzoek jouw social SEO-strategie door het dak kunnen helpen? Stel je vraag hier.
🇬🇧 Do you prefer to read English? Click here to read this Social SEO blog in English!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!