Het aantal Nederlandse TikTok gebruikers is de laatste maanden exponentieel gestegen. Maandelijks zijn 4,5 miljoen Nederlanders actief op de app, een stijging van ruim een miljoen in drie maanden tijd. Dat blijkt uit cijfers van moederbedrijf ByteDance. Verwacht wordt dat TikTok Instagram binnenkort voorbij zal streven. De toename is volgens ByteDance te danken aan het bredere publiek dat de app inmiddels trekt.
Het bedrijf Creator Network, het invite-only platform voor zogenaamde TikTok Creators, ziet dat ook terug in de campagnes die op de app gedraaid worden, zo laat co-founder Dennis Weber weten. 'Waar het voorheen met name adverteerders waren die tieners wilden aanspreken krijgen wij nu ook meer en meer aanvragen uit bijvoorbeeld de Automotive, FMCG & Retail branche die een oudere doelgroep willen aanspreken. Hiermee zie je dat het platform volwassen is geworden.'
Met name influencer marketing is zeer succesvol op TikTok. Het Creator Network sluit zich dan ook volledig aan bij de campagne die TikTok zelf voert onder de titel ‘Don’t Make Ads, Make TikToks’. 'Simpelweg een Instagram campagne op TikTok lanceren zal niet de gewenste resultaten geven. Het platform vraagt om creatieve, oprechte en unieke campagnes en een out-of-the-box strategie', zo klinkt het.
Decreet
TikTok ligt zwaar onder vuur vanwege mogelijke spionagepraktijken. De Amerikaanse president Donald Trump tekende begin augustus een decreet waarin hij na 45 dagen alle transacties met ByteDance, het moederbedrijf van TikTok verbiedt, omdat hij vreest dat het Chinese communistische regime via TikTok allerlei gegevens verzamelt. De president accepteerde de mogelijkheid dat een Amerikaanse groep het platform zou kopen. Maar dat moet dan binnen 90 dagen gebeuren.
Het bedrijf beweert zelf dat het nog nooit data van (Amerikaanse) gebruikers aan de Chinese regering heeft gegeven. De regering in Peking heeft de actie van Trump als politiek bestempeld.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!