De informatie-overvloed anno 2019 is enorm. We worden gebombardeerd met informatie vanuit allerlei verschillende bronnen en naast het individu lijden ook bedrijven aan de zogenaamde ziekte ‘infobesitas’. Het uitgangspunt: we zijn informatierijk, maar kennisarm. De complexiteit en hoeveelheid aan informatie creëert dagelijks unieke uitdagingen op het gebied van management, strategie en marktonderzoek en vanuit het bedrijfsleven groeit de behoefte aan filtering en duiding van deze explosie aan data. In de whitepaper “Human Curation in an AI world” gaat Ipsos in op deze kwestie. Aan de hand van een casestudie – uitgevoerd met Intel – wordt beschreven hoe de fusie van strategische Human Curation en Artificial Intelligence kan helpen de bedrijfsimpact te vergroten.
Vriend of vijand?
De definitie van curation is het proces van het samenvoegen van data en informatie vanuit verschillende bronnen, met of zonder primair onderzoek. Het gaat bij curation om het vinden van patronen uit grote, ongelijksoortige en vaak rommelige datasets. Dit kan zowel door de mens (Human Curation) als door de computer (Artificial Intelligence Curation) gerealiseerd worden. Beide benaderingen verschillen enorm, maar lijken uitstekend samen te gaan en een fusie van de twee biedt grote potentie.
Vandaag de dag wordt Artificial Intelligence (AI) veelal ingezet als middel van curation. Curation gebaseerd op AI verwijst naar het gebruik van algoritmen om enorme volumes aan data te verwerken om zo patronen te herkennen. De behoefte aan menselijke betrokkenheid in het curation proces is hierdoor sterk teruggedrongen. Het lijkt erop dat AI-curation alles kan wat de mens ook kan, maar dan sneller, goedkoper en efficiënter. Is Human Curation hiermee terecht buitenspel gezet?
Het grote voordeel van Human Curation is de mogelijkheid om context aan data te koppelen. De mens gaat verder waar computers stoppen. Zo wordt er niet enkel gekeken naar dominante gegevens, maar juist naar de uitzondering op de regel. Hierbij blijkt het menselijk inzicht een belangrijke factor in een tijdperk van infobesitas. Simpelweg omdat de mens kwaliteiten bezit die AI (nog) niet aangeleerd heeft.
De proef op de som
Ipsos kijkt naar het grote geheel en de betekenis achter de data als het gaat om het verkrijgen van klantgerichte, impactvolle inzichten. Het toekennen van context en omschrijven van kansen spelen hierbij een belangrijke rol. In samenwerking met Intel, stelt Ipsos deze benadering op de proef door het volledige path to purchase proces van de aanschaf van een desktopcomputer te onderzoeken. In deze casestudie is gebruik gemaakt van zowel artificial intelligence als een Ipsos curator.
De kracht van een samenhangend, geïntegreerd en herhalend curation proces dat AI en Human Curation combineert wordt hiermee duidelijk. Waar AI in korte tijd kolossale data volumes scant en thema’s en clusters synthetiseert, voegt Human Curation betekenis toe. En juist op deze manier kan impact worden gemaakt.
Meer weten?
Wil je meer weten over Curation? Download dan het gratis whitepaper “Human Curation in an AI World” hier, of neem contact op met Madeleine de Bree, madeleine.debree@ipsos.com.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!