Teamleader, het leidende agency softwarebedrijf voor CRM, projectmanagement en facturatie, heeft de lancering van de Agency Benchmark aangekondigd, het allereerste vergelijkende onderzoek naar hoe agencies hun business runnen. Het onderzoek werd uitgevoerd in samenwerking met het Nederlandse marktonderzoeksbureau MWM2, en heeft als doel Teamleader te helpen haar 4000 agencyklanten nog beter van dienst te zijn. Maar het onderzoek stopt daar niet: Teamleader stelt nu andere agencies in staat om zich te vergelijken met de sector. Via agencybenchmark.eu ontdekken agencies waar hun sterktes liggen en op welke vlakken ze nog kunnen verbeteren.
Het onderzoek omvat toonaangevende Europese agencies uit België, Nederlands, Frankrijk en Duitsland, variërend in grootte van 2 tot 100+ werknemers, en biedt inzicht in vijf belangrijke pijlers: klantengroei, operationele excellentie, inkomstenbeheer, gecentraliseerde analyses en connected services.
Een van de belangrijkste trends die uit het rapport naar voren komt, is dat agencies echte optimisten zijn: 4 van de 10 agencies melden sterke groeiambities voor dit jaar. Gemiddeld geven de agencies zichzelf een 7,2 voor hun succes. Slechts 4% geeft zichzelf een 5 of minder. Het rapport onderzoekt de oorzaak van dit vertrouwen en andere kritische factoren die van invloed zijn op het succes van agencies.
Uit het onderzoek blijkt ook dat slechts 32% van de ondervraagde agencies een duidelijk beeld heeft van winst en verlies per project als het gaat over de aanpak van hun inkomstenbeheer. Nog meer onduidelijkheid bestaat er over de presales kosten van agencies: 70% van alle ondervraagde agentschappen geven aan geen duidelijk beeld te hebben van hoeveel verkoopinspanningen hen kosten.
Bij het bespreken van klantengroei tonen agencies een groot contrast in welke klanten ze aannemen, waarbij 45% strikte criteria hanteert over welke klanten welkom zijn. Daar tegenover is er 13% die geen selectie maakt en alle nieuwe klanten verwelkomt. Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat de inkomsten van de ondervraagde bureaus voor 71% afkomstig zijn van vaste klanten.
Bovendien vroeg de studie naar de belangrijkste KPI’s voor agencies. De top 3 bestaat uit projectwinstgevendheid (59%), factureerbaarheid (57%) en verkoopdoelstelling (49%). En met die metrics gaat het klaarblijkelijk goed, gezien de score die agencies zichzelf geven op hun eigen succes: 7,2 op 10.
“We zijn verheugd om de Agency Benchmark te lanceren en waardevolle inzichten te verschaffen in de agency sector,” zegt Peter Van Wijnaerde, Head of Brand. “Agencies zijn belangrijk voor Teamleader. Onze software helpt dagelijks zo’n 4000 bureaus om hun werk makkelijker te maken. Met dit onderzoek willen we niet alleen beter begrijpen hoe agencies werken en presteren, zodat we onze werkwijze verder kunnen verbeteren en hen nog beter van dienst kunnen zijn. We willen het onderzoek ook verder zetten: want hoe rijker de data, hoe beter de inzichten. En die helpen de hele sector op hun beurt weer verder.”
De Agency Benchmark biedt een uitgebreid overzicht van de onderzoeksresultaten en stelt agencies vooral ook in staat om te ontdekken hoe ze presteren in vergelijking met de markt, door zelf de vragen te beantwoorden. Zo krijgen ze inzicht in hoe hun bureau scoort op onderwerpen als klantengroei en inkomstenbeheer. Maar ze kunnen zich ook vergelijken met andere bureaus die qua omvang en dienstverlening vergelijkbaar zijn.
Bezoek agencybenchmark.eu voor meer informatie over de Agency Benchmark en voor toegang tot de volledige onderzoeksresultaten.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!