Video-advertenties op YouTube. Ze zijn er in alle soorten en maten en alle kijkers zonder YouTube Premium-abonnement zien ze voor, tijdens en na video's. Hoewel grote bedrijven met diepe zakken hun reclames vaker kunnen laten zien, wil dat niet zeggen dat hun advertenties de meeste aandacht trekken. Maar welke dan wel? YouTube deelt op verzoek van Adformatie de meest trending video-advertenties van Nederland in 2022.
Algoritme
De onderstaande top tien is bepaald door een algoritme van YouTube dat rekening houdt met organische en betaalde views, kijktijd en kijkersloyaliteit. 'Na de vakprijzen door vakjury's, zoals YouTube Works en de Effies, sluiten we het jaar af met de beste bekeken advertenties door Nederlandse consumenten', zegt Rutger Tuit (head of brands & marketing partners bij Google Nederland).
1.
HertzNL
De meest trending advertentie op YouTube in Nederland was vorig jaar een vijftien seconden durende spot van autoverhuurder Hertz. Die heeft de slagzin 'Let's Go!' en moet via NFL-superster Tom Brady duidelijk maken dat Hertz veel elektrische auto's verhuurt.
2.
VidaXL
VidaXL is een verkoper van (tuin)meubels en bracht die boodschap vorig jaar met succes onder de aandacht, zo getuige de tweede plaats.
3.
Hankook Tire Global
Het merk Hankook maakt autobanden en introduceert iON, een merk autobanden voor elektrische voertuigen. De futuristische reclame scoorde vorig jaar de derde plaats van best bekeken reclames op YouTube in Nederland.
4.
Vattenfall
Vattenfall maakt reclame voor een motorfiets van Cake. Die elektrische motorfiets moet in 2025 in productie gaan en als voorbeeld dienen voor een schonere vervoersindustrie.
5.
Vinted
Vinted, een online platform voor tweedehandskleding, maakt in onderstaande reclame duidelijk dat je jezelf opnieuw kunt uitvinden met (voor jou) nieuwe kleren.
6.
Zwitsal
Zwitsal heeft zijn babyproducten vernieuwd, waardoor ze nog zachter moeten zijn voor de babyhuid. De commercial maakt dat duidelijk aan de hand van verschillende verzorgingsmomenten tussen ouders en baby's.
7.
Booking.com
Hoewel de top zes uit horizontaal georiënteerde video's bestaat, is nummer zeven een verticale video. Die richt zich zo meer op smartphonegebruikers die hun toestel rechtop vasthouden. Een verticale advertentie past ook goed rondom YouTube Shorts; de dienst die verticale en korte video's toont binnen YouTube.
8.
Lego
Speelgoedmerk Lego adverteert voor diverse sets in zijn Friends-serie. We zien kinderen spelen en activiteiten ondernemen, zowel in het echt als met Lego. Deze hero video is met een duur van zestig seconden een stuk langer dan de andere - vijftien seconden durende - advertenties in dit artikel.
9.
Lay's Nederland
Chipsmerk Lay's maakt op ludieke wijze voor zijn serie van Max-chipssmaken. Die maken meer mogelijk dan je denkt, zo is de boodschap.
10.
World Animal Protection Nederland
De tiende plaats voor meest trending YouTube-advertenties van 2022 in Nederland is voor de 39 seconden durende spot van World Animal Protection Nederland. Deze organisatie zet zich in voor dierenbescherming en probeert bedrijven diervriendelijker te maken.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!