Premium

Ahold Delhaize neemt belang in Adhese om advertentienetwerk cookievrij te maken

Albert Heijn loopt voorop met de samenwerking via AH Media Services. Dennis Reimers van Adhese geeft uitleg over de plannen.

Ahold Delhaize digital
123rf

Ahold Delhaize koopt een minderheidsbelang in Adhese, een Belgisch advertentietechnologie-bedrijf. Door een niet nader genoemd bedrag in Adhese te investeren, wil de commercereus betere digitale advertentiemogelijkheden bieden aan zakelijke klanten.

Of zoals verwoord door Wouter Kolk, directeur van Ahold Delhaize Europa en Indonesië: ‘De samenwerking met Adhese stelt ons in staat om digitale advertentieoplossingen voor B2B-partners te ontwikkelen en te versnellen die kunnen schalen met onze merken en inzichten genereren om ons te helpen ons omnichannel-aanbod te versterken.’

Cookies weigeren is geen probleem

Adhese biedt een digitaal advertentieplatform aan voor uitgevers en adverteerders. Uitgevers bepalen wie er toegang krijgt tot media en data, wat onder andere de transparantie voor adverteerders ten goede moet komen. Het advertentieplatform ondersteunt volgens Adhese honderd procent van de media inventory en kan anoniem werken als de consument cookies weigert. Bij Adhese werken ruim twintig medewerkers in België en Nederland, vrijwel allemaal ontwikkelaars.

AH Media Services loopt voorop

Albert Heijn gaat binnen Ahold Delhaize vooroplopen in de samenwerking met Adhese, meldt het bedrijf. Met AH Media Services - met maandelijks ruim 15 miljoen transacties - biedt Albert Heijn een platform voor adverteerders. Zij kunnen via AH Media Services adverteren op de digitale kanalen van Albert Heijn, Etos en Gall & Gall. Denk aan de apps en websites, die onder meer gesponsorde producten laten zien als de klant zoekt naar bijvoorbeeld wasmiddel.

Geen veranderingen merkbaar

Een telefoontje met Dennis Reimers, technical evangelist bij Adhese, wijst uit dat Adhese en Ahold Delhaize al even samenwerken. En niet, zoals het persbericht lijkt te suggereren, nu een samenwerking starten. Reimers: ‘We zijn sinds begin dit jaar al actief op ah.nl, maar dat konden we niet naar buiten brengen omdat het om een proof of concept ging. Nu het contract rond is, maken we de samenwerking bekend.’

Snellere advertenties

Nederlandse adverteerders en consumenten merken in eerste instantie niets van de samenwerking tussen Adhese en Ahold Delhaize, zegt Reimers. ‘Dat niemand weet dat wij al maanden op ah.nl zitten, geeft dat wel aan denk ik zo.’ Dat komt ook omdat de achterkant van ah.nl de naam van Adhese niet noemt. Het enige wat de gebruiker wellicht merkt, is dat advertenties sneller inladen dan voorheen. Adhese heeft de advertentietechniek van ah.nl in de website geïntegreerd, zodat alle techniek op het domein van de uitgever draait. Reimers legt uit: ‘Advertenties laden zo vier keer sneller in dan wanneer ze via bijvoorbeeld Google ingeladen worden. Dat komt de snelheid van de website en zo de gebruikerservaring ten goede, zowel voor de uitgever, adverteerder als consument.’

Met ah.nl als succesvol proof of concept, blikken Ahold Delhaize en Adhese nu vooruit. Reimers: ‘We willen begin 2023 uitbreiden naar de kanalen van Etos en Gall & Gall. Daarna gaan we ook aan de slag voor Delhaize in België.’

Adverteren zonder cookies

Ahold Delhaize ontwikkelt kortom een strategie om op zijn eigen digitale platformen effectief te adverteren zonder third party cookies. Een uitdaging die veel grote retailers bezighoudt. Reimers: ‘Retailers zijn grote uitgevers met ontzettend veel data. Wij zien dat retailers steeds meer dataproviders worden voor adverteerders. Door het uitfaseren van cookies ligt er steeds meer focus op content.’ Dat Ahold Delhaize bij Adhese is uitgekomen voor een samenwerking, verbaast Reimers (uiteraard) niet. ‘Wij zijn één van de weinige partijen die cookieloos adverteren mogelijk maken en hebben geen doel om data te verkopen aan een partij als Google. We zijn er puur voor de uitgevers en adverteerders.’

Steeds meer websites bieden adverteren zonder third party cookies. Zo stapte Kompas Publishing eind september over op cookieloos adverteren via Opt Out Advertising. Uitgever van lokale nieuwswebsites Rodi Media sloeg in mei de handen ineen met Opt Out Advertising. Techwebsite Tweakers maakte eveneens in mei bekend te gaan stoppen met zijn cookiemuur. Ster en NRC stopten er jaren geleden al mee en zijn enthousiast. 

Adformatie publiceerde in februari een premiumartikel over websites die voorop lopen in het uitfaseren van trackingcookies

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie