Over user centered design is de afgelopen jaren nogal wat gepubliceerd. Het perspectief bij veel blogs en artikelen is dat van product teams, niet van marketeers. Ten onrechte, want user centered design is ook goede marketing: door early adaptors onderdeel te maken van je product creëer je loyale, terugkerende gebruikers. Gebruikers ook die bereid zijn een goed woordje voor je te doen in hun netwerk.
Er is dus al in een vroege, strategische fase van productontwikkeling een rol weggelegd voor marketing: het betrekken van de markt bij de manier waarop je waarde wil creëren. Bij Print.com noemen we dit co-creatie. En we ontdekten dit principe min of meer toevallig, in het najaar van 2017.
In dat jaar kocht onze founder Marco de domeinnaam Print.com. Marco had een verleden in de printmarkt, maar zijn focus lag op dat moment niet bij drukwerk. Hij werkte met een team van developers aan een app voor persoonlijke financiën. Tot een blogger in de Verenigde Staten de acquisitie op het spoor kwam. De telefoon in Deventer stond roodgloeiend: werkte Marco aan een nieuwe uitdager op de printmarkt? En wat leg je eigenlijk op tafel voor zo’n domein?
Een gekke situatie. De naam Print.com gonsde door de markt. Maar een product, of zelfs maar een idee voor een product, dat hadden we nog niet. We besloten de ontwikkeling van de app even in de ijskast te zetten. Onze gedachte was: als de perfecte golf komt, moet je surfen. En als er gegoogeld wordt, dan kun je maar beter een website in de lucht hebben.
Die eerste Print.com-website was eigenlijk alleen maar een inschrijfformulier, waarmee we de print community opriepen om hun ideeën met ons te delen. Dat was – op dat moment – geen marketing play. Het leek ons gewoon smart business. Maar toen kwamen de reacties. Honderden mails met tips en ideeën. En vooral ook de oproep: dit is super, maar we willen meer. We hebben een paar ideeën over hoe jullie je business kunnen vormgeven. En die willen we graag met jullie delen.
Dat vonden we direct een interessant idee: hoe zou het zijn om niet alleen ons product, maar ook ons businessmodel met de markt te co-creëren?
Dus sloten we ons op Valentijnsdag 2018 twee dagen op in een schildersatelier met een groep grafisch professionals, marketeers en creatives. Om de blauwdruk te schetsen van wat Print.com zou worden: een exclusief printplatform voor professionals. Met honderden speciale printproducten en afwerkingen, overzichtelijk ondergebracht in een revolutionaire interface. En met allerlei mogelijke koppelingen met inkoopsystemen en brand portals.
De positiviteit en betrokkenheid die we die dag ervaarden, gaf ons het vertrouwen dat we waarde konden toevoegen in de printmarkt, door ons puur richten op een professionele doelgroep van designers, marketeers, resellers en corporates.
Maar dat was op dat moment nog toekomstmuziek.
Wat die twee dagen vooral ontstond was een harde kern van Print.com brand loyals. Klanten die we nog steeds raadplegen bij belangrijke beslissingen en betrekken bij onze productroadmap. En die ervoor zorgen dat de retentie bij Print.com vele malen hoger is dan de standaard in de industrie. Omdat wat wij doen niet alleen van ons, maar ook van de community is.
Wil je weten hoe Print.com het leven van marketeers en creatives makkelijker maakt? Plan een gratis demo met een van onze co-creators.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!