Overslaan en naar de inhoud gaan

Verdwenen Merken: Een ufo in de uitverkoop

Wekelijks haken Robbert van Loon en Richard Otto in op de actualiteit aan de hand van een Verdwenen Merk. Deze week: het Evoluon
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

“Het Evoluon gaat in de uitverkoop. Vorige week werd bekend dat Philips heeft een vastgoedadviseur in de arm heeft genomen om de verkoop van de iconische Eindhovense koepel en de bijhorende grond te begeleiden. Het uithangbord van weleer moet nog steeds miljoenen opleveren”. 

related partner content for mobile comes here

Het iconisch gebouwde Evoluon was bij de opening een ‘uithangbord voor de technologische vooruitgang’ en ontpopte zich tot een populair museum over wetenschap en techniek. Het gebouw werd in 1966 ter gelegenheid van het 75-jarig bestaan van Philips aan de stad Eindhoven geboden en promootte dan ook vooral technieken waarbij Philips betrokken was. Het feit dat bezoekers zelf mochten experimenteren met die producten en technieken maakte het Evoluon tot een populaire schoolreisbestemming.

Vanaf de jaren zeventig en tachtig kreeg het steeds meer te maken met concurrentie. Ook in andere steden werden techniekmusea geopend met het Amsterdamse NINT (en later NEMO) als belangrijkste uitdager. Toen ook bij gebouweigenaar Philips de crisis toesloeg, werd de geldkraan dichtgedraaid. De exploitatie en actualisering van de tentoonstellingen kostten teveel geld om het rendabel te krijgen, waarna het in 1989 haar publieksfunctie verloor. Tegenwoordig doet het pand enkel nog dienst voor private initiatieven en commerciële gelegenheden als concerten en TV-shows. We zijn benieuwd wat de nieuwe eigenaar van plan is met het futuristische, maar verouderde bolwerk.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in