Overslaan en naar de inhoud gaan

Niet Google, maar Yahoo is de held

Vandaag een interessant stukje in het FD over de dominantie van Google in de media, terwijl de feitelijke held Yahoo is.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Vandaag een interessant stukje in het over de dominantie van Google in de media, terwijl de feitelijke held is.

related partner content for mobile comes here

Het nieuws dat Google Microsoft heeft afgetroefd door $ 1 mrd te betalen voor een belang van 5 procent in internetbedrijf AOL, was maandag wereldnieuws op internet.

Alles wat Google doet is inmiddels groot nieuws, concludeert de krant.

De indruk kan daardoor ontstaan dat Google dominant is op internet, maar niets is minder waar.

Niet Google is het populairst op internet, maar Yahoo.

Met ruim 400 miljoen bezoekers per maand heeft Yahoo de best bezochte website ter wereld in handen (Ya-hoo.com). Google staat pas op plek vier.

Bovendien is Yahoo de best bezochte nieuwsbron op internet, nog voor CNN.com en de New York Times, zo blijkt uit recent onderzoek. Google volgt op plek dertien.

Hellen Omwando, internetanalist bij onderzoeksbureau Research, zegt in het FD:. 'Yahoo staat door alle aandacht voor Google alleen even buiten de schijnwerpers. Die worden aangestuurd door de enorme groeipercentages van Google en de torenhoge winstmarges.

'Google kent weliswaar een groeipercentage van 100 procent, maar vergeet niet dat het oudere Yahoo ook nog steeds meer dan 50 procent groeit', aldus Omwando.

Forrester vindt dat Yahoo een probleem met de marketing heeft. 'Veel mensen die Yahoo.com bezoeken gaan naar Google als ze iets willen zoeken. Daar heeft Yahoo nog werk te doen'.

Want de dominantie van Google op het gebied van zoeken (bijna de helft van alle zoekopdrachten wordt afgehandeld via de zoekmachine van Google) betekent dat het bedrijf de advertentiemarkt stevig in zijn greep houdt.

De vraag die iedereen stelt is hoe lang Google daarmee overeind blijft.

'Google is een bedrijf met één kunstje', meldt Forrester. '100 procent van de omzet is afkomstig van advertenties. Yahoo heeft een meer gediversifieerde inkomstenstroom.'

'Google is niet onoverwinnelijk', aldus Omwando.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in