Overslaan en naar de inhoud gaan

Bestedingen autoreclames 18% toegenomen in 2011

De Nederlandse mediabestedingen voor reclamecampagnes aan personenauto’s zijn in 2011 flink toegenomen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Er is 2011 in Nederland voor ruim 345 miljoen euro aan mediawaarde geregistreerd. Dat is een toename van ruim 18% ten opzichte van 2010, zo blijkt uit de analyse van onderzoeksbureau . Vooral voor modellen binnen het A-segment, kleine zuinige stadsauto’s zoals de Toyota Aygo en Fiat 500, profiteert met 73,8% fors van de groei van de personenautomarkt. De bestedingen aan tv (+32,7%) liet eveneens een grote groei zien.

related partner content for mobile comes here

In 2009 werd nog 253 miljoen euro aan mediawaarde geregistreerd, in 2010 was dat al 292 miljoen en in 2011 staat de teller op 345 miljoen euro. Dat is 53 miljoen meer dan in 2010. Dit komt voornamelijk op conto van Renault (+51%), Volkswagen (+40%), Kia (+43%), Peugeot (+20%), Nissan (+57%) en Citroen (+25,7%). Zij zijn goed voor ruim twee derde van de totale groei aan autoreclames.

Peugeot was 2011 met 31,4 miljoen euro de grootste autoadverteerder. Gevolgd door Renault met 29,7 miljoen, Opel 27,6 miljoen, Ford 23,9 miljoen en Citroen met 22,2 miljoen euro. Opvallend is dat binnen de top 10 iedereen meer heeft besteed met uitzondering van Toyota. Dat merk besteedde 10% minder dan in 2010. Dit is mede veroorzaakt door leveringsproblemen vanwege de aardbeving in Japan, een jaar geleden.

Tv heeft zowel procentueel als in absolute zin de grootste stijging laten zien met +32,7%. De totale bestedingen kwamen op ruim 189 miljoen. Ook buitenreclame heeft met +24,3% kunnen profiteren van de groei. Tijdschriften (+7,3%), radio (+13,1%) en dagbladen (-7,5%) profiteerden nauwelijks of minder. Online media, zoals bannering, worden veel ingezet door de autoadverteerders. Vooral Volkswagen, Skoda, Ford, Kia en BMW zijn zeer zichtbaar met hun bannercampagnes. Dit blijkt uit een nieuwe tool van Adfact en TNS Nipo waarmee zichtbaarheid van bannercampagnes gemeten wordt. De online bestedingen kunnen niet accuraat geregistreerd worden in Nederland en vallen buiten deze analyse. De inschatting van Adfact is dat de online budgetten van de autoadverteerders verder zijn toegenomen. Ook hier geldt dat de online bestedingen vooral ten koste gaan van alle offline media met uitzondering van tv. Een trend die zich voordoet in de totale reclamemarkt, zegt Lars de Vries van Adfact.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in