Bestedingen autoreclames 18% toegenomen in 2011


Er is 2011 in Nederland voor ruim 345 miljoen euro aan mediawaarde geregistreerd. Dat is een toename van ruim 18% ten opzichte van 2010, zo blijkt uit de analyse van onderzoeksbureau Adfact. Vooral voor modellen binnen het A-segment, kleine zuinige stadsauto’s zoals de Toyota Aygo en Fiat 500, profiteert met 73,8% fors van de groei van de personenautomarkt. De bestedingen aan tv (+32,7%) liet eveneens een grote groei zien.
In 2009 werd nog 253 miljoen euro aan mediawaarde geregistreerd, in 2010 was dat al 292 miljoen en in 2011 staat de teller op 345 miljoen euro. Dat is 53 miljoen meer dan in 2010. Dit komt voornamelijk op conto van Renault (+51%), Volkswagen (+40%), Kia (+43%), Peugeot (+20%), Nissan (+57%) en Citroen (+25,7%). Zij zijn goed voor ruim twee derde van de totale groei aan autoreclames.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSPeugeot was 2011 met 31,4 miljoen euro de grootste autoadverteerder. Gevolgd door Renault met 29,7 miljoen, Opel 27,6 miljoen, Ford 23,9 miljoen en Citroen met 22,2 miljoen euro. Opvallend is dat binnen de top 10 iedereen meer heeft besteed met uitzondering van Toyota. Dat merk besteedde 10% minder dan in 2010. Dit is mede veroorzaakt door leveringsproblemen vanwege de aardbeving in Japan, een jaar geleden.
Tv heeft zowel procentueel als in absolute zin de grootste stijging laten zien met +32,7%. De totale bestedingen kwamen op ruim 189 miljoen. Ook buitenreclame heeft met +24,3% kunnen profiteren van de groei. Tijdschriften (+7,3%), radio (+13,1%) en dagbladen (-7,5%) profiteerden nauwelijks of minder. Online media, zoals bannering, worden veel ingezet door de autoadverteerders. Vooral Volkswagen, Skoda, Ford, Kia en BMW zijn zeer zichtbaar met hun bannercampagnes. Dit blijkt uit een nieuwe tool van Adfact en TNS Nipo waarmee zichtbaarheid van bannercampagnes gemeten wordt. De online bestedingen kunnen niet accuraat geregistreerd worden in Nederland en vallen buiten deze analyse. De inschatting van Adfact is dat de online budgetten van de autoadverteerders verder zijn toegenomen. Ook hier geldt dat de online bestedingen vooral ten koste gaan van alle offline media met uitzondering van tv. Een trend die zich voordoet in de totale reclamemarkt, zegt Lars de Vries van Adfact.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid